زمینه: معماران و طراحان همواره در پی خلق اثر مطلوب و به دنبال آن سعادتمندی جامعه میباشند. اما زمانی اثر معماری مطلوب است که به همه نیاز ساکنان پاسخ داده باشد. بنابراین نیاز به تدوین چارچوب و قاعده منظمی با دیدگاهی جامع جهت طراحی معماری است. بهنظر میرسد با رویکرد بین رشتهای و بهرهگیری از نگرشهای اندیشمندان در حوزه ی فلسفه و با کمک از مفهوم اودایمونیا بتوان به این چارچوب دست یافت. بنابراین مسئله این است که چگونه می توان با کمک مباحث فلسفی در حوزه اودایمونیا، اثر معماریای خلق کرد که نگاهی همهجانبه به عوامل دخیل در طراحی داشته باشد؟ از این رو با هدف تدوین نظریه اودایمونیا در معماری یعنی بالاترین مرتبه مطلوبیت اثر معماری، چارچوبی مشخص با دیدگاهی همهجانبه برای خلق اثر معماری تدوین شده است. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد مباحث نظری اودایمونیا را میتوان در سه حوزه کلی سیاست، لذت و فضیلت (که خود دارای چهار حوزه عدالت، حکمت، شجاعت و عفت است) دستهبندی کرد. همچنین در این مقاله نظریه اودایمونیا در معماری در قالب مدل مفهومی شبه منشور با قاعده چهار ضلعی منتظم و با رنگ منحصر بهفرد، متناسب با مفهوم هر حوزه تدوین شد. در نهایت راهبردهایی همه جانبه بهعنوان راهکارهای تایید شده از طریق منابع معتبر داخلی و خارجی، مطابق با هر شش حوزه در اودایمونیا، در چارچوبی منسجم و نمودار گردش کار جهت بهکارگیری قاعدهمند آنها، با در نظر گیری دو عامل مهم مقیاس طراحی و مرحله اثر ارائه شد. همچنین فرضیاتی که روایی آنها نامعلوم مانده، موضوعاتی برای پژوهشهای آینده معرفی میشوند.