Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    76
  • دانلود: 

    19
چکیده: 

زمینه: معماران و طراحان همواره در پی خلق اثر مطلوب و به­ دنبال آن سعادتمندی جامعه می­باشند. اما زمانی اثر معماری مطلوب است که به همه نیاز ساکنان پاسخ داده باشد. بنابراین نیاز به تدوین چارچوب و قاعده منظمی با دیدگاهی جامع جهت طراحی معماری است. به­نظر می­رسد با رویکرد بین رشته­ای و بهره­گیری از نگرش­های اندیشمندان در حوزه ی فلسفه و با کمک از مفهوم اودایمونیا بتوان به این چارچوب دست یافت. بنابراین مسئله این است که چگونه می توان با کمک مباحث فلسفی در حوزه اودایمونیا، اثر معماری­ای خلق کرد که نگاهی همه­جانبه به عوامل دخیل در طراحی داشته باشد؟ از این رو با هدف تدوین نظریه اودایمونیا در معماری یعنی بالاترین مرتبه مطلوبیت اثر معماری، چارچوبی مشخص با دیدگاهی همه­جانبه برای خلق اثر معماری تدوین شده است. نتیجه­ گیری: یافته­ها نشان می­دهد مباحث نظری اودایمونیا را می­توان در سه حوزه کلی سیاست، لذت و فضیلت (که خود دارای چهار حوزه عدالت، حکمت، شجاعت و عفت است) دسته­بندی کرد. هم­چنین در این مقاله نظریه اودایمونیا در معماری در قالب مدل مفهومی شبه منشور با قاعده چهار ضلعی منتظم و با رنگ منحصر به­فرد، متناسب با مفهوم هر حوزه تدوین شد. در نهایت راهبردهایی همه جانبه به­عنوان راهکارهای تایید شده از طریق منابع معتبر داخلی و خارجی، مطابق با هر شش حوزه در اودایمونیا، در چارچوبی منسجم و نمودار گردش کار جهت به­کارگیری قاعده­مند آن­ها، با در نظر گیری دو عامل مهم مقیاس طراحی و مرحله اثر ارائه شد. هم­چنین فرضیاتی که روایی آنها نامعلوم مانده، موضوعاتی برای پژوهش­های آینده معرفی می­شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 76

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 19 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    9-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    52
  • دانلود: 

    19
چکیده: 

زمینه: پول شویی و مبارزه با پول شویی، از ابعاد مهم اقتصاد بازارهای اخلاقی است. از این رو برای داشتن بازار اخلاقی می بایست اقدامات پیشگیرانه در رابطه با پول شویی به عنوان یک جرم اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. برای دستیابی به این مهم و شناسایی علل چنین جرائمی نیاز به انجام مطالعات جرم شناسی است. از این رو در نوشتار پیش رو اقدامات پیشگیرانه در رابطه با پول شوئی برای استقرار بازار اخلاقی به عنوان هدف انتخاب و سیستم حقوقی ایران و کنوانسیون­های بین المللی در مورد این جرم مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه گیری: ابعاد پولشویی با توجه به جهانی های شدن اقتصاد و جریان آزاد سرمایه در سالهای اخیر گسترده شده و این امر لزوم توجه به آن را طلب می نماید. عمده اقدامات پیشگیرانه در برابر پولشویی مربوط به بانک­ها و موسسات مالی است. از نگاه نگارندگان این مقاله مهم ترین اقدامات لازم برای مؤسسات مالی شامل آموزش کارکنان، تعدیل قوانین اسرار بانکی، نظارت بر انتقال پول، گزارش معاملات بزرگ نقدی و گزارش معاملات مشکوک است. نتایج نشان داده که قوانین ضد پولشویی ایران از نظر شناسایی، نگهداری سوابق و گزارش معاملات مشکوک، مطابق با کنوانسیون مریدا است، اما موظف به شناسایی مشتری در هنگام وجود شواهد جنایی نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 52

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 19 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    16-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    60
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

زمینه: جنبش رمانتیسم، احساسات شدید را منبعی اصیل برای تجربه زیبایی شناسانه می داند و بر احساساتی از قبیل ترس، وحشت و حیرت تمرکز دارد، به خصوص در مواجهه با زیبایی متعالی و زیبایی طبیعت. در این نوشتار با تحلیل اشعار فریدون مشیری و ویلیام بلیک نگرش این دو شاعر به التزام به ارزشهای اخلاقی در بستر مفاهیم مکتب رمانتیسیم بررسی می شود. اهمیت نوشتار به سبب برجسته شدن احساسِ انسانی در تقابل با عقل گرایی اخلاقی در اشعار این دو شاعر است. نتیجه گیری: تحلیل اشعار نشان داده شد که اخلاق رمانتیسیستی مشیری و بلیک از اخلاق صرفاً فردی به نوعی اخلاق دیگری خواهانه برای پدید آمدنِ اجتماعی اخلاقی حرکت می کنند. در اشعار بلیک موضوع ارزشهای اخلاقی مبتنی بر نگرشهای اخلاقی فیلسوفانی چون روسو است اما مشیری نگرش خود درباره ارزشهای اخلاقی را بر اساس مفاهیم ریشه دار در فرهنگ ایرانی و دینی نظیر عشق و از خودگذشتگی تبیین می کند. همسویی این دو شاعر در تأکید بر ارزشهای اخلاقی است که فارغ از محاسباتِ سودانگارانه عقلی و مبتنی بر محبتی بی چشمداشت به بشریت است. باید تأکید داشت که ارزشهای اخلاقی در اشعار این دو شاعر برآمده از مبانی فکر رمانتیسیم و مبتنی بر آن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 60

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    23-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    214
  • دانلود: 

    76
چکیده: 

زمینه: تفکر مراقبتی به معنای رعایت اصول گفت وگو، پذیرش شرایط و ویژگی های طرف دیگر گفت وگو، رعایت نوبت، همدلی، قضاوت اخلاقی و. . . است. هدف اصلی مقالۀ حاضر، تبیین اجزاء مفهومی تفکر مراقبتی در زندگی در حوزۀ آموزش فلسفه برای کودکان و ارائۀ چارچوبی برای آن با روش توصیفی-تحلیلی و با تأکید بر مبانی اخلاقی این تفکر و نیز پیامدهای اخلاقی آن است. نتیجه گیری: برای دستیابی به هدف مطالعه، با رویکردی کل نگر، ابتدا منابع کتابخانه ای و مطالعات کیفی و کمّی پیرامون فلسفه برای کودکان و تفکر مراقبتی، جمع آوری، دسته بندی و طبقه بندی شد. بر اساس نتایج مطالعه، آنچه که از اهمیت بسزایی برخوردار است، این است که در آموزش تفکر مراقبتی، با حجم زیادی از مطالب و محتواها سر و کار داریم که بومی نشده است، بنابراین نیاز است تا با بومی سازی برخی از محتواها و نیز تأمل بیشتر و مبنایی تر بر غایت این آموزش، ضمن بهره بردن از ویژگی های بسیار مثبت تفکر مراقبتی، سویه های اخلاقی این نوع از تفکر را مضاعف کنیم. این تحقیق با نشان دادن جغرافیای مفهومی تفکر مراقبتی، ویژگی های مثبت اخلاقی این نوع تفکر را برجسته کرده است و در ضمن از نقص های آن نیز غفلت نورزیده است و با اشاره به موانع موجود بر سر راه آن، سرخط های کلی برای رفع این نواقص را ارئه داده است تا از این طریق بتوان این نوع تفکر را که واجد ویژگی های بسیار مثبتی است، در خدمت ارزش های متعالی اخلاقی قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 76 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    32-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    56
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

زمینه: دیوان و حدیقه­ الحقیقه از سنایی به عنوان آثاری اخلاقی و عرفانی، مباحث مختلفی از مقولات اخلاقی و انسان­ساز را دربر می­گیرند. یکی از ویژگی­های بارز این کتاب­ها، پرداختن به موضوعات اخلاقی است. آنچه در بسیاری از ابیات جلب توجه می­کند، کنش­های گفتاری است که موجب اثرگذاری بیشتر کلام شاعر بر مخاطب می­شود. در این مقاله، با استناد به منابع کتابخانه­ای و روش توصیفی-تحلیلی، کیفیت بازنمایی اندرزهای اخلاقی سنایی با رویکرد به نظریۀ کنش­های گفتاری جان سرل بررسی می­شود. نتیجه ­گیری: توصیه­های اخلاقی برای سامان بخشیدن به زندگی اخلاقی مخاطبان بازنمایی شده­اند. همچنین، مشخص گردید که کنش­های اظهاری، ترغیبی، عاطفی و اعلامی در این بیت­ها بازتاب داشته­اند. هدف از کنش اظهاری، بیان قطعیت کلام گوینده و حقانیت رویکردهای وی بوده است. کنش ترغیبی غالباً به صورت دستوری تبیین شده و جنبۀ سلبی داشته است. کنش عاطفی در بازنمایی حالات درونی راوی یا شخصیت­ها اثرگذار بوده است. از طریق کاربست کنش اعلامی، به ابطال و فسخ حرمت باده­نوشی پرداخته است که در این زمینه رویکردهای عرفانی شاعر تأثیر مستقیم داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 56

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    39-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    130
  • دانلود: 

    29
چکیده: 

زمینه: اخلاق به عنوان یکی از مبانی فکری از ابتدایی ترین جوامع بشری تا امروزه با ارایه اصول و قواعدی در جهت بِه زیستی افراد در کنارهم، همه رفتارهای انسانی، از پنهانی ترین تا آشکارترین جنبه های آن را احاطه نموده است. اخلاق در پزشکی به عنوان یکی از شاخه های اخلاق کاربردی، به اصول و قواعد اخلاقی در حوزه پزشکی می پردازد. از سوی دیگر، اگرچه اخلاق خود یکی از مباحث مستقل فکری است اما با مبانی فکری دیگر همچون فلسفه ارتباط تنگاتنگی دارد و از آن تاثیر می پذیرد. بسیاری از پزشکان چهار قرن اول هجری قمری که همزمان هم پزشک و هم فیلسوف بوده اند به همراه برخی از فلاسفه مسلمان در تالیفات شان به مباحث اخلاقی پرداخته اند. این پژوهش به مولفه های اخلاقی در پزشکی و تاثیر فلسفه اخلاق بر آن در محدوده چهار قرن اول اسلامی می پردازد. نتیجه گیری: با بررسی مهم ترین کتب اخلاقِ پزشکی ایرانیان مسلمان تا پایان قرن چهارم، مؤلفه هایی تحت عناوین اخلاقِ پزشکی استخراج شدند. هرکدام از این مؤلفه ها، به یکی از کدهای اخلاقی (مدح رفتارهای انسانی؛ تهذیب نفس؛ فضیلت عقل و اندیشه؛ ارادی بودن عمل انسان؛ مقام و منزلت انسانی) اشاره می کنند که در فلسفه اخلاق نیز بدان ها توجه شده است. از آنجا که اخلاق یکی از شعب فلسفه عملی بود، پزشکان مسلمان به آن اهتمام می ورزیدند. به همین سبب، این پزشکان فیلسوف، بخشی از تالیفات خود را به فضیلت و ستایش عقل، سرکوبی هوای نفس، ذکر عوارض ناراستی و پرهیز از عیوب نفسانی همچون عجب، تکبر، حسد، بخل، غضب و. . . می پرداختند. مهم ترین مؤلفه ای که در اکثر این منابع بدان ها اشاره شده است، خداباوری و ناظردانستن خداوند بر افعال و اعمال پزشک در زمان درمان و او را شفادهنده اصلی دانستن است. پس از آن توجه به شان و مرتبه انسانی بیماران است. بدین معنا که پزشک به بیمار به عنوان یک انسان که دارای شأن و مرتبه انسانی است توجه کند نه به رنگ، نژاد و دین و وضعیت مالی و طبقه اجتماعی وی. اما برای این که پزشک به این مرحله کمال برسد باید تزکیه و تهذیب نفس نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 29 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    47-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    42
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

زمینه: اخلاق نقش مهمی در زمینه حقوق جزا و از جمله مبانی مسئولیت کیفری ایفاء می نماید. یکی از مهم ترین انواع جرایم، جرایم با مسئولیت مطلق است که در نظام های سیاست کیفری ایران و انگلستان نیز مورد پذیرش قرار گرفته اند. ابعاد و محدوده این جرایم در این دو نظام کیفری با یکدیگر متفاوت است به نحوی که در نظام کیفری ایران صرفا در مورد برخی از جرایم اقتصادی و فساد اداری مورد پذیرش قرار گرفته است در حالی که در نظام کیفری انگلستان دامنه جرایم با مسئولیت مطلق به جرایم منافی عفت و. . . بسط پیدا کرده است. سوال اصلی در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است، این می باشد که مبانی اخلاقی سیاست کیفری ایران و انگلستان در تعیین جرایم با مسئولیت مطلق چیست؟ نتیجه گیری: نتیجه تحقیق حاضر آن است که مبانی اخلاقی در سیاست کیفری ایران بر اساس قواعد کلی فقهی لاضرر، قاعده تجری، قاعده اکل مال به باطل و. . . قابل اشاره است در حالی که در سیاست کیفری انگلستان بر مبنای اصولی مانند اصل مصلحت قابل ارزیابی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 42

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    54-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    130
  • دانلود: 

    46
چکیده: 

زمینه: لیلی و مجنون نظامی یکی از متون برجسته در گسترۀ ادب فارسی است که به علاوه بر موضوعات عاشقانه و شخصی به مفاهیم اخلاقی و تعلیمی هم می­پردازد. شاعر گاهی با سنت­شکنی­های آگاهانه، کلام خود را پیچیده و دیریاب کرده و رمزهایی را در لایه­های زیرین شعر گنجانیده است که مخاطب جزئی­نگر را به سوی معنا راهنمایی می­کند. در دوران معاصر، علم نشانه­شناسی به عنوان روشی برای تحلیل ابعاد جدیدی از یک اثر به کار می­رود و یکی از متغیرهای مهم آن، رمزگان­ نام دارد. رولان بارت، پژوهش­هایی را در این باره انجام داده­ و رمزگان را به پنج نوع کنشی، هرمنوتیکی، نمادین، معنابُنی و فرهنگی تقسیم کرده و برای هرکدام کارکردی را شرح داده است. در مقالۀ حاضر، با استناد به منابع کتابخانه­ای و روش تفسیری از نوع کیفی، موضوعات اخلاقی در لیلی و مجنون بر اساس رمزگان ارجاعی و فرهنگی کاویده شده­ است تا اهداف انسان­ساز نظامی از بازگویی این اندرزها کاویده شود. نتیجه ­گیری: نتایج کلی تحقیق نشان می­دهد که در سطح رمزگان­ فرهنگی، ایدئولوژی و بینامتنیت دینی و عرفانی برای تبیین آموزه­ها نمودی فراگیر و ملموس دارد. نویسنده با استناد به دو منبع اصلی و مهم اسلامی و صوفیانه، موضوعات مورد نظر خود را در اختیار مخاطبان قرار داده است. مهم­ترین آموزه­های اخلاقی این اثر عبارتند از: سفارش به عشق­ورزی و بازگفت شاخصه­های عشق حقیقی؛ ستایش حق تعالی و توسل به او؛ توصیه به شادباشی و غنیمت­شماری لحظه­ها؛ هدفمند بودن آفرینش؛ اهمیت وفاداری و لزوم حفظ پیمان؛ صبر و بردباری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 46 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    59
چکیده: 

زمینه: یکی از زمینه های نوظهور مطالعات سالیان اخیر مربوط به آموزش اخلاق کسب و کار می باشد. پژوهش در این زمینه بسیار اندک بوده و نیازمند توجه و مطالعه بیشتر جهت شناسایی اهداف، ابعاد، مولفه ها و همچنین عوامل موثر بر آن می باشد. این مطالعه بررسی می نماید که در آموزش اخلاق کسب و کار چه ابعادی مد نظر قرار گرفته و محققان مختلف چه عناصری را بر آن موثر می دانند. روش: مطالعه حاضر توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی بوده که به شیوه مرور سیستماتیک انجام شده است. جامعه آماری آن کلیه مطالعات حوزه آموزش اخلاق کسب و کار در پایگاه داده اسکوپوس از ابتدای انتشار تا سال 2020 و شامل 832 تحقیق می باشدکه در نهایت 51 مقاله به عنوان نمونه انتخاب گردید. کدگذاری به کمک MAXQDA 10 انجام شده و نتایج با استفاده از چارچوب وتن بررسی شده است. یافته ها: شکست انتقال آموزه های دوره های اخلاق کسب و کار به محیط واقعی و نبود نظریه و مدل در این زمینه از مهم ترین شکاف های تحقیقاتی می باشد که یکی از عوامل اصلی آن، عدم توجه به زمینه در آموزش اخلاق کسب و کار می باشد. نتیجه گیری: مشارکت نظری این مطالعه شامل فهم بهتر اهداف، ابعاد و مولفه ها و همچنین عوامل موثر بر اخلاق کسب و کار به ویژه در حوزه آموزش می باشد. این امر به همراه شکاف مطالعاتی می تواند به عنوان مشارکت عملی در تدوین طرح درس و محتوا برای دروس اخلاق کسب و کار استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 59 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    54
  • دانلود: 

    16
چکیده: 

زمینه: عوامل مختلفی می تواند روی عملکرد شغلی کارکنان و موفقیت سازمان تأثیرگذار باشد. یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت سازمان، اخلاق است. از این رو، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اخلاقیات شغلی بر روی عملکرد کارکنان در نهادهای حاکمیتی غیر وابسته به دولت به انجام رسیده است. روش: تحقیق حاضر، کاربردی و با رویکردی توصیفی-پیمایشی انجام شد. مدیران و کارکنان نهادهای حاکمیتی غیر وابسته به دولت در شهر تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند برای انتخاب نمونه از روش نمونه برداری طبقه ای تصادفی با تسهیم متناسب استفاده شد و 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه­ای محقق ساز داده های حاصل از پرسشنامه ها، با استفاده از روش های توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) و از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که در جامعه تحت مطالعه، اخلاقیات شغلی (و ابعاد آن یعنی اخلاقیات فردی و اخلاقیات سازمانی) اثرات مثبت و معناداری بر عملکرد کارکنان در نهادهای حاکمیتی غیر وابسته به دولت دارند. نتیجه گیری: مدیران نهادهای حاکمیتی غیر وابسته به دولت برای افزایش سطح عملکرد شغلی کارکنان خود می بایست به ابعاد مختلف اخلاقی کارکنان توجه جدی کنند و برای ارتقای سطح اخلاقی کارکنان خود از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، تشکیل تیم های حل مسئله و نظام تشویق کارکنان خود بکوشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 54

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 16 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    77-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    102
  • دانلود: 

    31
چکیده: 

زمینه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای مدیریت در شهرداری تهران انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. بخش کیفی، به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهشگران، خبرگان دانشگاهی و سازمانی آشنا به مباحث اخلاق حرفه ای مدیریت بودندکه با استفاده از نمونه گیری هدفمند 8 نفر از پژوهشگران و خبرگان دانشگاهی و 6 نفر از خبرگان سازمانی به عنوان نمونه، انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و تجزیه تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و بر اساس آن مدل کیفی پژوهش طراحی شد. در بخش کمی، روش مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و جامعه ی آماری، مدیران شهرداری تهران بودندکه که 298 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود و از روش تحلیل مسیر برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که مدل کلی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد برازش قرار گرفت. همچنین همه نشانگرها به طور معنی داری با عامل زیربنایی خود مرتبط هستند (05/0>p). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که الگوی به کار گرفته شده با سه عامل تدوین شده شامل عوامل فردی، سازمانی و محیطی، مدل نظری مطلوبی برای پیش بینی اخلاق حرفه ای در شهرداری بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 31 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    85-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    68
  • دانلود: 

    26
چکیده: 

زمینه: اخلاق حرفه­ ای یکی از عوامل توسعه حرفه ای معلمان است که موجب رشد و تقویت توسعه حرفه ­ای معلمان می­شود. پژوهش حاضر با هدف رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکار گیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان شهر سرایان انجام گردید. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سرایان در سال تحصیلی 99-1398 که 140 نفر می باشند و نمونه پژوهش که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد که با جدول مورگان حجم نمونه 103 نفر بودند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه­ای، پرسشنامه استانداردهای توسعه حرفه­ ای معلمان، پرسشنامه محقق ساخته اصول آموزش بزرگسالان بود. روایی پرسشنامه ها از نوع محتوایی و پایایی آن­ها برمبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 86/0 و 89/0 برآورد گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر) در نرم افزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل استفاده گردید. یافته­ ها: نتایج نشان داد بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان برای استانداردهای دوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم (ایجاد و حفظ جو یادگیری، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی وانعکاس یادگیری وآموزش، دانش محتوایی، بکارگیری تکنولوژی آموزشی) واسطه گر مناسبی برای پیش بینی اخلاق حرفه ­ای معلمان است. نتیجه گیری: قراردادن استاندارد­ها در برنامه­ های تربیت معلم و بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در دوره­های تربیت معلم می­تواند موجب اخلاق حرفه­ای معلمان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 68

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 26 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    94-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    488
  • دانلود: 

    137
چکیده: 

زمینه: در دنیای دیجیتال امروز، به نظر می­رسد که مرز بین استفاده از تکنولوژی و سوء استفاده از آن به باریکی یک تار مو باشد. بسیار فراوانند افرادی که عادات افراطی اینترنتی و رفتارهای نابهنجار اخلاقی دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه­ای هوش اخلاقی در رابطۀ بین سبک­های فرزندپروری ادراک شده با اعتیاد به اینترنت دانشجویان استان قزوین انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه­های استان قزوین در سال 98 بود که از میان آنها نمونه ای با حجم 270 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه­ های فرزندپروری بامریند (1972)، اعتیاد به اینترنت یانگ (2011) و هوش اخلاقی لینک و کی­یل (2011) بود. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی، شامل شاخص­های جمعیت شناختی و آمار استنباطی، شامل الگوی تحلیل مسیر و آزمون سوبل، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که هوش اخلاقی بین سبک­های فرزندپروری ادراک ­شده دانشجویان و اعتیاد به اینترنت آنها نقش میانجی­ دارد. بدین معنا که هوش اخلاقی با سبک­های فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه و اعتیاد به اینترنت رابطه معکوس معنادار، و با سبک فرزندپروری مقتدرانه (دموکراتیک) و عدم اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنا دار دارد. همچنین مدل ارائه شده برای تعیین رابطۀ متغیرهای پژوهش از برازش مطلوب برخودار بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش و ارتقاء سطح هوش اخلاقی می تواند به عنوان یک روش پیشگیری و یا حتی یک روش درمانی در قالب تکنیک های درمان شناختی-رفتاری برای اعتیاد اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 137 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    103-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    102
  • دانلود: 

    25
چکیده: 

زمینه: یکی از مهم ترین اهداف اقتصادی کشورها، ایجاد شرایط لازم جهت ارتقاء رشد اقتصادی مستمر و باثبات است. از این رو پیش بینی قیمت نفت در راستای انگیزه های عملی رشد اقتصادی جز با پیوند روزافزون اخلاق اقتصادی میسر نخواهد شد. هدف پژوهش حاضر مخاطرات اخلاقی تاثیر اخبار نفت خام بر پیش بینی موثر قیمت نفت خام است. روش: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع یادگیری عمیق است. شاخص های اخبار نفت خام، گوگل ترندز و قیمت نفت خام در جهان به عنوان جامعه آماری انتخاب شده است که سال های 2021-2011 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. ابزار اندازه گیری داده ها سایت مالی معروف جهانی سرمایه گذاری دات کام، قیمت هفتگی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و موتور جستجوی گوگل ترندز بود. جهت آزمون نیز از روش شبکه عصبی پیچشی استفاده شده است. یافته ها: برازش مدل تحقیق که در برگیرنده یک فرضیه اصلی بود مورد تایید قرار گرفت. از این رو، ارتباط مکمل بین عناوین خبری و گوگل ترندز در پیش بینی دقیق قیمت نفت خام بسیار مفید است و می تواند باعث مخاطرات اخلاقی در قیمت گذاری شود. نتیجه گیری: طبق تخمین مشخص شد تمامی متغیرها در سطح یا با یک تفاضل پایدار می باشند و نتایج تجربی حاکی از آن است که روش های پیش­بینی مبتنی بر متن و داده­های بزرگ مبتنی بر اینترنت از تکنیک های دیگر بهتر عمل می کند و نشان می دهد می تواند باعث مخاطرات اخلاقی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    111-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    48
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

زمینه: در سال های اخیر با رشد و گسترش جامعه مدنی و نقش روز افزون انسان ها در دستیابی به برخی از مظاهر پیشرفت و تمدن، موضوع رفاه فردی و اجتماعی تبدیل به یکی از چالش های مهم شده است. در این راستا محقق به دنبال این هدف است که کارکردهای اجتماعی و اخلاقی چه نقشی در حکمرانی رفاه عمومی در ایران دارند. روش: مطالعه حاضر، کاربردی – پیمایشی و در زمره مزالعات همبستگی بود. جامعه آماری مدیران و مدیران ارشد در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بودند، که براساس فرمول کوکران و روش نمونه گیری در دسترس، (108) نفر به عنوان نمونه درنظرگرفته شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود و پایایی سؤالات با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار می گیرد. و روایی سؤالات نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تعیین و اعتبارسنجی گردید. روابط بین مدل پژوهش با روش تحلیل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد سنجش و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان می دهند، که سرمایه اجتماعی، سرمایه اخلاقی، امنیت اجتماعی و سلامت اجتماعی با حکمرانی رفاه عمومی رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب متغیرهای امنیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اخلاقی و سلامت اجتماعی بیشترین رابطه را با حکمرانی رفاه عمومی داشته اند. نتیجه گیری: از طریق کارکردهای اجتماعی و اخلاقی(سرمایه اجتماعی، سرمایه اخلاقی، امنیت اجتماعی و سلامت اجتماعی)، می توان به حکمرانی رفاه عمومی اثربخش دست یافت و آن را بهبود بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 48

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    119-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    90
  • دانلود: 

    27
چکیده: 

زمینه: رعایت اصول اخلاقی در ورزش نیازمند تلاش، داشتن شخصیت قوی، آگاهی و شناخت از اصول اخلاقی، درک صحیح از موقعیت و فرصت ها، ایمان قلبی و احترام به هنجارهای اجتماعی است. با توجه به این مهم، هدف ازپژوهش حاضربررسی اثر رفتار اخلاقی بر موفقیت در ورزش با توجه به نقش تعدیل گر صبردر میان ورزشکاران رشته دوومیدانی بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه ی ورزشکاران دوومیدانی کار نخبه کشور بود که از میان آنها، تعداد 330 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار تحلیل پرسش نامه های مقیاس رفتار اخلاقی و صبر و موفقیت در ورزش بود. در نهایت داده ها با روش معادلات ساختاری در نرم افزار Amoss مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان می­دهد که رفتار اخلاقی(36/5) و صبر(28/5) بر موفقیت در ورزش در بین دوومیدانی کاران اثر مثبت و معنی داری دارند و هر اندازه رفتار اخلاقی و صبر بالا رود میزان موفقیت در ورزش نیز افزایش می یابد. (61/0) و همچنین نتایج نشان داد که متغیر صبر رابطه ی بین رفتار اخلاقی و موفقیت در ورزش را تعدیل می کند. نتیجه گیری: با تقویت صبر و رفتار اخلاقی، موفقیت در ورزش را به منظور دستیابی به هدف در ورزشکاران نخبه افزایش داد. و به روان شناسان ورزشی و مربیان و متخصصان امر ورزش و ورزشکاران توصیه می شود که به منظور افزایش موفقیت از راهبردهای رفتار اخلاقی و صبر استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 90

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 27 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    126-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    50
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

زمینه: شادکامی به­عنوان یکی از مهم­ترین نیازهای روانی بشر، به دلیل تأثیرات عمده­ای که بر شکل­گیری شخصیت آدمی دارد، همواره ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. از طرفی جامعه­ای پویا و زنده تلقی می­شود که عناصر شادی آفرین در آن فراوان باشد. هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی پیش بینی شادکامی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بر اساس جو اخلاقی، استرس ادراک شده و عزت نفس می باشد. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 157 نفر از دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی در دسترس و بر اساس فرمول کوکران، 112 نفر به ‏عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از چهار پرسشنامه: مقیاس شادکامیOxford.؛ پرسشنامه بررسی جو اخلاقیOlson، پرسشنامه مقیاس استرس ادراک شده Cohen و پرسشنامه عزت نفس Rozenberg بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. یافته ها: به طور کلی شادکامی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بر اساس جو اخلاقی، استرس ادراک شده و عزت نفس قابل پیش بینی است به گونه ای که جو اخلاقی بر شادکامی با ضریب مسیر 39/0 و مقدارT 69/5، استرس ادراک شده بر شادکامی با ضریب مسیر 21/0 و مقدارT 56/2 و عزت نفس بر شادکامی با ضریب مسیر 34/0 و مقدارT 89/3 اثرگذار بوده است. در این میان جو اخلاقی بر شادکامی با ضریب مسیر 39/0 بالاترین تاثیر و استرس ادراک شده بر شادکامی با ضریب مسیر 21/0 کمترین اثرگذاری را داشته است. نتیجه گیری: دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می توانند با فعالیت بدنی مناسب و منظم و عدم آسیب پذیری از تعدی های غیر اخلاقی، موجبات سلامت روانی و جسمانی( افزایش عزت نفس و کاهش استرس) شوند و به درک فرایند شادکامی مطلوب برسند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 50

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عابدینی مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    136-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

زمینه: هویت اخلاقی فراگیران از اهداف مهم در نظام­های تعلیم و تربیت است. یکی از زمینه­های مهم در تکوین هویت اخلاقی فراگیران شناخت عوامل مؤثر بر آن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفه­ها و شاخص­های هویت اخلاقی فراگیران با توجه به پیشینه پژوهشی موجود می­باشد. روش­: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 227 مقاله در زمینه مؤلفه­های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران در طول سال­های 2009 تا 2022 میلادی بود. نمونه پژوهش شامل33 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و بر اساس پایش موضوعی، داده­ها انتخاب شده­اند. داده­های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده­اند. یافته ­ها: بر اساس تجزیه وتحلیل مقالات پیشین، مؤلفه­های هویت اخلاقی فراگیران در 6 بُعد طبقه­بندی شدند. این ابعاد شامل بُعد فردی(مشتمل بر عوامل؛ ویژگی­های شخصیتی، هوش اخلاقی، مهارت­های شناختی و زمینه­های فردی)، بُعد ویژگی­های مربی(مشتمل بر عوامل؛ تعهد، مهارت­های ادراکی، اخلاق مداری، تعامل مناسب و تخصص)، بُعد محتوای آموزشی(مشتمل بر عوامل؛ مشارکتی، اجتماع­مدار و واقع­بینانه)، بُعد رویکردهای یاددهی-یادگیری (مشتمل بر عوامل؛ رویکردهای تیمی، فرآیند محوری و رویکرد تعاملی، رویکردهای فعال، مبتنی بر پراکسیس و مبتنی بر سازنده­گرایی)، ویژگی­های ارزشیابی (مشتمل بر محورهایی چون رویکردهای اجتماع­مدار، رویکردهای فردی، رویکردهای سنجش عملکردی و عدالت­گرا) و عوامل زمینه­ای (مشتمل بر محورهایی چون بسترهای ارتباط مجازی، خانواده، بستر اجتماعی محیط، مدرسه و دوستان) است. نتیجه­ گیری: مؤلفه ها و شاخص­های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران در شش بُعد سازماندهی شد از این رو برای طراحی الگوهای برنامه درسی جهت تربیت اخلاقی فراگیران می­توان با در نظر گرفتن ابعاد زمینه طراحی الگوی جامع را فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    148-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    130
  • دانلود: 

    40
چکیده: 

زمینه: پژوهش حاضر به تدوین مدل رابطه ارتباطات انسانی با عملکرد شغلی کارکنان و نقش مداخله گر فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اخلاق اسلامی، پرداخته است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و کارکنان در سازمان­های تأمین اجتماعی جنوب غربی ایران (کهکیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر) می­باشد. تعداد 171 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شده اند. ابزار جمع­اوری اطلاعات، سه پرسشنامه استاندارد 1-فرهنگ سازمانی؛ 2-پرسشنامه عملکرد شغلی و 3-پرسشنامه ارتباطات انسانی است. به منظور تحلیل داده ها و ترسیم مدل، نرم­افزار PLS، به کار گرفته شده است. یافته ها: نتایج آزمون­های آماری حاکی از آن است که بین ارتباطات انسانی و ابعاد آن (مدیریت تعارض، خودآشکارسازی، اعتماد، انگیزش، خودپذیری، خودآگاهی و مهارت های ارتباط اسلامی) با عملکرد شغلی کارکنان (عملکرد وظیفه ای و زمینه) رابطه وجود دارد و فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اخلاق اسلامی (فرهنگ تربیت محور، فرهنگ دانش محور، فرهنگ اخلاق گرا و فرهنگ رابطه گرا) بین دو متغیر ارتباطات انسانی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد. نتیجه گیری: ترکیب فرهنگ سازمانی و اخلاق کار اسلامی به عنوان یک عنصر فعال می تواند بر رفتارهای اسلامی و عمل بر اساس آن کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 40 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    156-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

زمینه: خط مشی های عمومی درحوزه محیط زیست، محتاج حمایت های فرهنگی و اخلاقی است. لذا هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین اخلاق و شکاف خط مشی های عمومی در حوزه محیط زیست می باشد. روش: روش پژوهش توصیفی–همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری در این مطالعه، شامل کلیه کارشناسان ارشد و دکتری رشته های دانشگاهی در حوزه محیط زیست می باشند که تعداد آنها 121456 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SmartPLS3 و روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد که بین اخلاق و ابعاد شکاف خط مشی های عمومی درحوزه محیط زیست(ارتباط سیاستها با اهداف سازمان، بعد انتظارات و احساسات جامعه و بعد تامین نظر ذی نفعان) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش و در نظر گرفتن نقش مهم اخلاق و فلسفه زیست محیطی و مسائل زیربنایی محیط زیست، نتایج مهمی را در بر داشته و می تواند مدلی کاربردی برای سیاستگذاران، مدیران و مجریان اخلاق در حوزه خط مشی گذاری زیست محیطی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    164-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

زمینه: در این پژوهش به مطالعه و بررسی ویژگی های فردی، چالشها، تنگناهای اخلاقی و انگیزشی نظارت مالی ذیحسابان دستگاه های اجرایی کشور در اجرای مطلوب نظام حسابداری بخش عمومی پرداخته شد، تا با شناسایی آنها پیشنهاداتی به منظور بهبود نظارت جهت رسیدن به اهداف نظام حسابداری بخش عمومی ارائه گردد. روش: پژوهش حاضر کاربردی، توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه ذیحسابان دستگاههای اجرایی کشور بود که از 10 استان تعداد 260 پرسشنامه به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار تحلیل پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. در نهایت داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کالوگروف اسمیرنف، ویلکاکسون و معادلات ساختاری) با نرم افزارهای SPSS وAMOS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان دهنده تاثیر معنادار موانع و چالش های اخلاقی، انگیزشی و ویژگی های فردی نظارت مالی ذیحسابان بر اجرای مطلوب نظام حسابداری بخش عمومی می باشد. در ادامه با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری ارتباط و هبستگی بین سه مولفه اخلاقی، انگیزشی و ویژگی های فردی بررسی گردید که نتایج حاکی از ارتباط معنادار و هبستگی مثبت بین این سه چالش را نشان می دهند. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از پژوهش تاکید بر این موضوع دارد که انتظارات محقق که خود عضوی از جامعه آماری می باشد، موانع و چالشهای اخلاقی، انگیزشی و ویژگی های فردی نظارت مالی ذیحسابان تاثیر معناخلاقی بر اجرای مطلوب نظام حسابداری بخش عمومی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    172-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    82
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

زمینه: نقش راهبردی اخلاق حرفه ای در موفقیت معطوف به آینده سازمان غیرقابل انکار است. دوری از اخلاق حرفه ای سازمان ها را سخت آسیب پذیر و متضرر می سازد و دستیابی به اخلاق­حرفه ای موجب مزیت استراتژیک می شود. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی نقش اخلاق­حرفه ای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری بخش عمومی می باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه شامل مدیران و معاونین ادارات سازمان امور مالیاتی استان های شمال کشور بود که از میان آنها 20 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تحلیل با استفاده از تکنیک دلفی فازی انجام شد. در بخش کمی از همان جامعه بخش کیفی تعداد 165 نفر با روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه ها محقق ساخته بود. در نهایت داده ها با روش تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Pls مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که بین اخلاق­حرفه ایی و مزیت استراتژیک رابطه خطی معنی داری وجود دارد هرچه اخلاق­حرفه ایی بیشتر می شود مزیت استراتژیک بیشتر می شود. اخلاق حرفه ای با میانجیگری مدیریت دانش و مسئولیت اجتماعی، مزیت استراتژیک را در سازمان بیشتر می کند. نتیجه گیری: بنابراین سازمان ها با رعایت کردن و مبنا قراردادن استانداردها و اصول اخلاق­حرفه ای سازمان در جهت ارتقای مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش، بسترهای لازم را فراهم نمایند. ارتباط میان مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش با مزیت استراتژیک از طریق تدوین استراتژی های اجتماعی که بر فرصت ها، منابع و امکانات، مهارت ها و شایستگی های سازمانی اثر می گذارند و تأثیر می پذیرند، بیان می گردد. بقاء، موفقیت و در نتیجه مزیت استراتژیک آنها به قابلیت ها و شایستگی هایی بستگی دارد که یکی از این قابلیت های مهم سازمانی مدیریت­دانش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 82

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    180-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    33
چکیده: 

زمینه: علی رغم نقش مهم منابع انسانی در سازمان های دولتی، مولفه های اخلاقی موثر بر توانمندسازی منابع انسانی مورد مطالعه و شناسایی دقیق و جامع قرار نگرفته است. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مولفه های اخلاقی موثر بر توانمندسازی منابع انسانی شکل گرفت. روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های آمیخته بود. در بخش کیفی که با روش داده بنیاد انجام شد جامعه آماری شامل کلیه ی مدیران ارشد و متخصصان رشته ی مدیریت (دولتی، منابع انسانی ) در استان آذربایجان غربی در سال 1397 بود که از میان آنها با روش نمونه گیری گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری 18 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحلیل مصاحبه عمیق بود و در نهایت داده ها با روش کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفتند. در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران، معاونین و روسای بخشهای تحقیقاتی و کارشناسان ارشد سازمانهای دولتی استان آذربایجان بود که تعداد آنها بر اساس آمار 227 نفر بود که از میان آنها 160 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران و جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و در نهایت داده ها با روش مدلسازی ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج بخش کیفی نشان داد که از میان تمام عوامل خبرگان ابتدا 8 عامل و سپس 3 کد محوری استخراج شد. و همچنین نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشانگر برازش مناسب مدل تحقیق بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر یکی از مهم ترین عوامل در توانمند سازی نیروی انسانی توجه به مولفه های اخلاقی در سطوح فردی، بین فردی و سازمانی است. توجه به جهت گیری اخلاقی سازمان، راهی برای تبدیل تهدید به فرصت تلقی می شود. مدیران علاوه بر توجه به جایگاه راهبردی اخلاق در موفقیت سازمانی، بر اساس دغدغه های اخلاقی و ارزشهای جامعه می بایست در راستای مدیریت منابع انسانی به مولفه های اخلاقی در سازمان توجه لازم را داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 33 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    186-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    72
  • دانلود: 

    16
چکیده: 

زمینه: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، فرهنگ کار در صورتی که در قالب ارزشهای اخلاقی و حرفه ای کار باشد، بر عملکرد و احساس آنومی اجتماعی فرد مؤثر واقع خواهد بود. بر همین اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی عملکرد شغلی و احساس آنومی اجتماعی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و اثر فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی بر آن ها می باشد. روش: روش پژوهش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (204 نفر) در سال 1399 و نمونه پژوهش شامل 134 نفر که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با فرمول کوکران انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه های محقق ساخته و تحلیل داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS24 و LISREL8/54 انجام گرفت. یافته ها: رابطه فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی بر عملکرد شغلی با ضریب t (14/4 t Value: ) و ضریب مسیر 45/0 و رابطه فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش های اخلاقی با احساس آنومی اجتماعی با ضریب t (38/11 t Value: ) و ضریب مسیر 085/0 – و رابطه احساس آنومی اجتماعی بر عملکرد شغلی با ضریب t (13/4 t Value: ) و ضریب مسیر 48/0 – معنی دار می باشد. نتیجه گیری: نتایج الگوی ساختاری پژوهش نشان داده که فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی بر عملکرد شغلی با نقش میانجی احساس آنومی اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد و بین فرهنگ ارتباطات کاری با احساس آنومی اجتماعی و عملکرد شغلی و همچنین بین احساس آنومی اجتماعی با عملکرد شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 72

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 16 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    195-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    34
  • دانلود: 

    3
چکیده: 

زمینه: خطراخلاقی به معنی رفتار فرصت طلبانه مدیران به منظور افزایش منافع شخصی به شیوه ای غیر اخلاقی است. خطر اخلاقی مدیران پیامدهای نامطلوبی بر سلامت مالی شرکت ها دارد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین خطر اخلاقی و احتمال زامبی شدن شرکت ها است. روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و روش نمونه گیری حذف سیستماتیک می باشد. داده های پژوهش از سایت سازمان بورس اوراق بهادار گردآوری شده است. هم چنین از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها و انجام رگرسیون چند متغیره لاجستیک باینری استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد خطر اخلاقی رابطه ای مثبت و معنی دار با احتمال زامبی شدن شرکت ها دارد. شواهد این پژوهش نشان می دهد با افزایش ریسک مالی، احتمال زامبی شدن شرکت ها به طور معنی داری افزایش و با افزایش سودآوری، احتمال زامبی شدن شرکت ها به طور معنی داری کاهش می یابد. نتیجه گیری: خطر اخلاقی به عنوان یکی از سوگیری های رفتاری مدیران؛ می تواند ریسک درماندگی مالی شرکت ها و در نتیجه احتمال زامبی شدن آن ها را افزایش دهد. لذا در ارزیابی سیاست های جلوگیری کننده از زامبی شدن شرکت، این موضوع باید مد نظر تحلیل گران مالی و سیاست گذاران بازار سرمایه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 34

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    201-208
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    82
  • دانلود: 

    17
چکیده: 

تعاملات اخلاقی کارکنان با ارباب رجوع مساله ای مهم در سازمان هاست. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی اصول اخلاقی سرمایۀ اجتماعی برای کارکنان سازمانهای دولتی کشور ایران از منظر آموزه های اخلاقی نهج البلاغه شکل گرفت. روش: روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل تم بود. جامعه تحقیق شامل کلیۀ محققین، اساتید و صاحب نظران مدیریت اسلامی و نهج البلاغه بود که از میان آنها 9 نفر به روش نمونه گیری قضاوتی (تعمدی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه مبتنی بر متن نهج البلاغه بود و در نهایت داده ها با روش کدگذاری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میزان پایایی بازآزمون وپایایی دوکدگذار به ترتیب 93 و 86 درصد تعیین گردیده است، نتایج تحقیق بیانگرشناسایی اصول اخلاقی 1-رعایت انصاف نسبت به زیردستان و ارباب رجوع 2-انتقادپذیری و پاسخگویی مدیران و بالادستان 3-مدارا با ارباب رجوع و زیردستان 4-همیاری و کمک به همکاران و ارباب رجوع 5-تواضع و فروتنی نسبت به ارباب رجوع و زیردستان 6-دوری از بدگویی و زیرآب زنی نسبت به همکاران 7-دوری از غیبت و سخن چینی8-اعتماد و حسن ظن نسبت به ارباب رجوع و همکاران 9-رعایت منشور اخلاقی نسبت به ارباب رجوع و همکاران 10-دوری از چاپلوسی و تملق نسبت به مدیران و بالادستان 11-دوری از منت گذاری و بزرگنمایی کارها می باشد. نتیجه گیری: بحث طرح تکریم و رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ارباب رجوع، یکی از مباحث مهمی است، که امروزه در دستگاههای دولتی مطرح است. احترام و تکریم ارباب رجوع و به دست آوردن رضایتمندی مردم از اهداف مهم در سیستم های اداری نظام اسلامی است و بنا بر آموزه های اسلامی کسانی که در راه خدمت به مردم بوده و همواره با آنان در ارتباط و مراوده هستند، سزاوار است از نظر رفتار و کردار و حرکات و سکنات به ائمه معصومین اقتداء کرده، تا هم خشنودی خداوند را جلب و هم رضایت مندی مردم را فراهم آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 82

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button