مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

93
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

44
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فروتنی فرهنگی پرستاران در افق تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی، مرور اسناد بالادستی آموزش پرستاری در جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 زمینه و هدف: فروتنی فرهنگی فرآیندی مادام العمر است که برای برقراری روابط بین فرهنگی محترمانه توسط پرستاران, نقش اساسی دارد. به سبب اهمیت آموزش در شکل گیری مهارت های مرتبط با تعاملات و لزوم برنامه ریزی های آموزشی بر اساس سیاست های کلان مرتبط, این مطالعه با هدف بررسی نحوه توجه به فروتنی فرهنگی در اسناد بالادستی آموزش پرستاری ایران, انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای هدایت شده به نقد و بررسی سند تحول و نوآوری در آموزش پزشکی و برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری پرداخته است. واحدهای معنایی پس از مطالعه مکرر اسناد, استخراج و بر اساس مدل مفهومی فوراندا طبقه بندی گردید, سپس بر اساس ارتباط مفهومی و منطقی امکان جایگذاری این طبقات در طبقات اصلی موجود در ماتریس و یا شکل گیری طبقات جدید بررسی شد. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل این مطالعه اعم از بررسی متون و اسناد, استخراج داده ها, تجزیه تحلیل, گزارش و نشر آن ها, ملاحظات اخلاقی از جمله امانتداری در نقل قول اسناد و عدم سوگیری رعایت شده است. یافته ها: از مجموع 302 کد استخراج شده, 122 کد به علت ماهیت کلی کنار گذاشته شدند. کدهای باقی مانده با توجه به تعداد کدهای تخصیص داده شده به ترتیب در طبقات تعامل حمایتی, بازبودن, خشوع, خودآگاهی و خود بازاندیشی و نقد که ویژگی های فروتنی فرهنگی هستند, قرار گرفتند. برخی کدها در طبقات مفهومی فوق جای نگرفته و جداگانه در طبقه «توجه به معنویت», قرار داده شد. تنها 52 کد از قسمت عملیاتی برنامه درسی دوره, یعنی رئوس مطالب دروس استخراج گردیدند. نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که اگرچه اسناد موجود, در اهداف کلان خود به طور ضمنی به مفهوم فروتنی فرهنگی پرداخته اند, اما توجه شفاف و عملیاتی به آن در بخش های اجرایی برنامه, کم است. همچنین به برخی از ویژگی های مفهوم مورد نظر که از شایستگی های بسیار مهم یک پرستار است, توجه کمتری شده است, لذا توصیه می شود تا سیاستگذاران و دست اندرکاران به عملیاتی کردن دستیابی به ویژگی مهم فروتنی فرهنگی پرستاران در اسناد بالادستی توجه بیشتری نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نظری، رقیه، عباس‌ زاده، عباس، و موسی‌ زاده، نوشین. (1401). فروتنی فرهنگی پرستاران در افق تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی, مرور اسناد بالادستی آموزش پرستاری در جمهوری اسلامی ایران. اخلاق پزشکی، 16(47 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/1120460/fa

    Vancouver: کپی

    نظری رقیه، عباس‌ زاده عباس، موسی‌ زاده نوشین. فروتنی فرهنگی پرستاران در افق تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی, مرور اسناد بالادستی آموزش پرستاری در جمهوری اسلامی ایران. اخلاق پزشکی[Internet]. 1401؛16(47 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/1120460/fa

    IEEE: کپی

    رقیه نظری، عباس عباس‌ زاده، و نوشین موسی‌ زاده، “فروتنی فرهنگی پرستاران در افق تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی, مرور اسناد بالادستی آموزش پرستاری در جمهوری اسلامی ایران،” اخلاق پزشکی، vol. 16، no. 47 ، pp. 00–00، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120460/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button