مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

30
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

16
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تعارض بین آموزش پزشکی و حقوق بیمار از دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به لزوم ادغام آموزش پزشکی و ارائه خدمات درمانی به بیماران, رعایت حقوق بیمار حین آموزش چالش مهمی است, لذا این پژوهش به هدف بررسی میزان تعارض بین آموزش پزشکی و حقوق بیمار از دیدگاه کارورزان, انجام گردید. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی در دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال 1400 انجام شد. جامعه مورد مطالعه کارورزان پزشکی با گذراندن حداقل شش ماه از دوره کارورزی بودند. یک پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت جهت جمع آوری نظرات تهیه و روایی و پایایی آن به تأیید رسید. داده ها با آزمون های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS 26 تجزیه و تحلیل گردید. ملاحظات اخلاقی: کلیه موازین اخلاقی شامل محرمانگی اطلاعات و رضایت شرکت کنندگان در روند پژوهش, رعایت گردید. یافته ها: بر اساس نظر 125 کارورز, آگاهی فراگیران از منشور حقوق بیمار با میانه (3-2) 3 از 5 نمره و 022/0p value= به طور معنی داری کمتر از متوسط و میزان رعایت حقوق بیماران توسط فراگیران با میانگین 89/0±, 68/2 و 001/0p value= به صورت معنی داری کمتر از متوسط بودند. کمترین مورد رعایت, حفظ اسرار بیمار و محرمانه نگه داشتن اطلاعات پرونده با میانه (3-1) 2 و 001/0p value= بود. میزان اختلال در آموزش فراگیران به دلیل لزوم رعایت حقوق بیماران با میانه (50/3-75/2) 25/3 و 017/0p value= به طور معنی داری بیشتر از متوسط بود. بیشترین مورد ممانعت بیماران از انجام معاینات پزشکی با میانه (4-3) 3 و 03/0p value= توسط فراگیران بود. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد, حقوق بیماران در روند آموزش کمتر از متوسط رعایت می شود و بیماران با ممانعت از انجام معاینات پزشکی و عدم همکاری با فراگیران, باعث اختلال در روند آموزشی می گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عصار، شیده، امینی، پیام، و سخراوی، هانی. (1401). بررسی تعارض بین آموزش پزشکی و حقوق بیمار از دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور شهر اهواز. اخلاق پزشکی، 16(47 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/1120971/fa

    Vancouver: کپی

    عصار شیده، امینی پیام، سخراوی هانی. بررسی تعارض بین آموزش پزشکی و حقوق بیمار از دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور شهر اهواز. اخلاق پزشکی[Internet]. 1401؛16(47 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/1120971/fa

    IEEE: کپی

    شیده عصار، پیام امینی، و هانی سخراوی، “بررسی تعارض بین آموزش پزشکی و حقوق بیمار از دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور شهر اهواز،” اخلاق پزشکی، vol. 16، no. 47 ، pp. 00–00، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120971/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button