مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

785
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,044
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نمودشناسی تفسیری افق ها، تنگناها و راهکارهای برنامه معلم پژوهنده به مثابه اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 117

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی افق ها, تنگنا ها و راهکارهای برنامه معلم پژوهنده به مثابه اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلماناست. برای درک تجربه زیسته معلمان پژوهنده از روش نمودشناسی تفسیری و جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش تحلیل محتوا به روش کیفی استفاده شده است. نمونه های پژوهش شامل 20 نفر (10 مرد و 10 زن) از معلمان و دبیران شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده هستند و به گونه ای انتخاب شدند که هم دوره ضمن خدمت اقدام پژوهی را گذرانده باشند و هم گزارش های آن ها حداقل از منتخبین بوده باشد. سوالات پژوهش عبارت بودند از؛ افق های اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان کدامند؟ تنگناهای اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمآنچه هستند؟ مهم ترین راهکارهای کاهش تنگناهای اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان کدامند؟ داده ها از راه مصاحبه ژرف نیمه ساختاریافته و مشاهده هدفمند جمع آوری و سپس نگاشته و به روش ون منن تحلیل شدند. بر بنیاد یافته های پژوهش مهم ترین افق های اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان شامل نزدیک کردن فاصله نظر و عمل, گسترش مشارکت و تبادل اطلاعات و تجارب, دوری از عوام زدگی و پاسخ گویی علمی به چالش ها, تولید دانش بومی و کاربردی, رشد خودباوری و احساس خودارزشمندی و بهبود کیفیت تدریس بود. مهم ترین تنگنا های آن نیز شامل گسترش عدم صداقت علمی, عدم وجود انگیزه و احساس نیاز به پژوهشگری, عدم وجود فرهنگ پژوهش و پژوهشگری, کیفیت پایین دوره های آموزشی و فقدان تسلط معلمان, عدم دسترسی به منابع و امکانات لازم, نبود نگرش مثبت در بین مسیولان و معلمان نسبت به اقدام پژوهی و دقت پایین در داوری گزارش ها بود. درنهایت راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت توسط شرکت کنندگان برای کارآمدتر کردن برنامه معلم پژوهنده و رفع تنگناهای موجود بیان شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیاض، ایراندخت، همایونفرد، آنیتا، سجادی، سیدمهدی، و ساکی، رضا. (1398). نمودشناسی تفسیری افق ها, تنگناها و راهکارهای برنامه معلم پژوهنده به مثابه اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(54 )، 91-117. SID. https://sid.ir/paper/112113/fa

    Vancouver: کپی

    فیاض ایراندخت، همایونفرد آنیتا، سجادی سیدمهدی، ساکی رضا. نمودشناسی تفسیری افق ها, تنگناها و راهکارهای برنامه معلم پژوهنده به مثابه اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛15(54 ):91-117. Available from: https://sid.ir/paper/112113/fa

    IEEE: کپی

    ایراندخت فیاض، آنیتا همایونفرد، سیدمهدی سجادی، و رضا ساکی، “نمودشناسی تفسیری افق ها, تنگناها و راهکارهای برنامه معلم پژوهنده به مثابه اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 15، no. 54 ، pp. 91–117، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112113/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا