مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

65
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

38
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه ی آموزش حل مسئله بر گستره ی توجه دانش آموزان با نشانگان داون

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 49

چکیده

 زمینه و هدف: گستره ی توجه به عنوان مهم ترین کارکرد شناختی که در یادگیری, حافظه و ادراک نقش تعیین کننده ای دارد, در کودکان کم توان ذهنی با اختلال مواجه است. هدف این پژوهش بررسی آموزش مبتنی بر حل مسئله بر گستره ی توجه دانش آموزان با نشانگان داون بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون, پس آزمون, پیگیری با گروه گواه است. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان نشانگان داون شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1401 بود. نمونه ی مورد مطالعه شامل 30 دانش آموز با نشانگان داون بود که با روش هدفمند, انتخاب و با جایدهی تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند و برنامه ی آموزش حل مسئله در طی 15 جلسه ی یک ساعته, هفته ای یک مرتبه (15 هفته) برای گروه آزمایش ارائه شد. ابزار گردآوری اطلاعات برای سنجش گستره ی توجه آزمون عملکرد پیوسته رازولد و همکاران بود. تحلیل داده ها توسط نسخه 24 نرم افزار SPSS و با استفاده از روش اندازه گیری مکرر مختلط انجام شد. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده, بین نمرات پیش آزمون-پس آزمون در زیرمقیاس های گستره ی توجه تفاوت معناداری وجود دارد, اما بین نمرات پس آزمون-پیگیری تفاوت معنادار نبود (05/0 ≥,p). نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد آموزش حل مسئله بر گستره ی توجه دانش آموزان با نشانگان داون اثربخش است, بنابراین استفاده از این شیوه ی شناختی به منزله ی یک برنامه ی شناختی مؤثر در آموزش و پروش کودکان با نشانگان داون, از اهمیت فراوانی برخوردار است. تلویحات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صیدی، مریم، افروز، غلامعلی، کاشانی وحید، لیلا، ارجمندنیا، علی اکبر، و کاکابرایی، کیوان. (1401). اثربخشی برنامه ی آموزش حل مسئله بر گستره ی توجه دانش آموزان با نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک)، 9(2 )، 36-49. SID. https://sid.ir/paper/1121472/fa

Vancouver: کپی

صیدی مریم، افروز غلامعلی، کاشانی وحید لیلا، ارجمندنیا علی اکبر، کاکابرایی کیوان. اثربخشی برنامه ی آموزش حل مسئله بر گستره ی توجه دانش آموزان با نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1401؛9(2 ):36-49. Available from: https://sid.ir/paper/1121472/fa

IEEE: کپی

مریم صیدی، غلامعلی افروز، لیلا کاشانی وحید، علی اکبر ارجمندنیا، و کیوان کاکابرایی، “اثربخشی برنامه ی آموزش حل مسئله بر گستره ی توجه دانش آموزان با نشانگان داون،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 9، no. 2 ، pp. 36–49، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1121472/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button