مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

731
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مولفه های رویکرد انتقادی از دیدگاه دبیران

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 42

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی میزان تاکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر رویکرد انتقادی است. روش تحقیق, توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش دارای دو جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس راهنمایی ناحیه یک شهر همدان است که در سال تحصیلی 88-1387 به تدریس درس علوم اجتماعی اشتغال داشته و تعدادکل آنها 85 نفر (45 مرد و 40), و محتوای کتاب های درسی علوم اجتماعی پایه های اول تا سوم راهنمایی بود. روش نمونه گیری برای جامعه اول روش تصادفی ساده و برای جامعه دوم سرشماری بود. حجم نمونه دبیران بر اساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان 71 نفر می باشد و حجم نمونه کتاب ها با جامعه برابر است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته سنجش رویکرد انتقادی بود. برای سنجش روایی ابزار از روایی محتوا و برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن a=0.81 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک خی دو و t مستقل استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مولفه های انعطاف پذیری و ریسک پذیری به میزان کم و بر مولفه های عمقی نگری, جامع اندیشی و کاوشگری به میزان متوسط تاکید دارد. به علاوه بین دیدگاه دبیران مرد و زن درباره میزان تاکید کتاب های علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر رویکرد انتقادی تفاوتی به دست نیامد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسف زاده، محمدرضا، معروفی، یحیی، بختیار، عیسی، و طاهری تیزرو، مهین. (1391). بررسی میزان تاکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مولفه های رویکرد انتقادی از دیدگاه دبیران. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 8(23)، 27-42. SID. https://sid.ir/paper/112196/fa

    Vancouver: کپی

    یوسف زاده محمدرضا، معروفی یحیی، بختیار عیسی، طاهری تیزرو مهین. بررسی میزان تاکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مولفه های رویکرد انتقادی از دیدگاه دبیران. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1391؛8(23):27-42. Available from: https://sid.ir/paper/112196/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا یوسف زاده، یحیی معروفی، عیسی بختیار، و مهین طاهری تیزرو، “بررسی میزان تاکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مولفه های رویکرد انتقادی از دیدگاه دبیران،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 8، no. 23، pp. 27–42، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112196/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button