مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

890
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

820
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی پیش بینی رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. حجم نمونه 350 نفر از این دانش آموزان و به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های رفتارهای خودناتوان ساز جونز و رودوالت (1982), اشتیاق تحصیلی فردریکز, بلومنفیلد و پاریس (2004), کیفیت زندگی در مدرسه ویلیامز و باتن (1981) و احساس تعلق به مدرسه بری, بتی و وات (2004) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها نشان داد که اشتیاق تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی رابطه منفی و معنی داری دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 4/27% درصد از کل واریانس رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی به وسیله اشتیاق تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه تبیین می شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اشتیاق تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه سهم معنادار در پیش بینی رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی دانش آموزان دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلقندی، علیرضا، بیان فر، فاطمه، و طالع پسند، سیاوش. (1398). پیش بینی رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(53 )، 73-92. SID. https://sid.ir/paper/112226/fa

    Vancouver: کپی

    دلقندی علیرضا، بیان فر فاطمه، طالع پسند سیاوش. پیش بینی رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛15(53 ):73-92. Available from: https://sid.ir/paper/112226/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا دلقندی، فاطمه بیان فر، و سیاوش طالع پسند، “پیش بینی رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 15، no. 53 ، pp. 73–92، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112226/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا