مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

55
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

17
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی و تن آرامی به شیوه گروهی بر علائم افسردگی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 731 | صفحه پایان 744

چکیده

 مقدمه: این تحقیق به منظور هم سنجی اثربخشی آموزش مهارت زندگی و تن آرامی گروهی بر علایم افسردگی پرستاران امام خمینی شهراراک صورت گرفت. روش کار: جامعه آماری پژوهش تمامی پرستاران بیمارستان امام خمینی شهر اراک بودند که 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی 1, گروه آزمایشی 2 و کنترل قرار داده شدند؛ تعداد افراد نمونه 45 نفر بود که هر کدام از گروه ها 15 نفر را شامل می شد. گروه آزمایشی 1 تحت آموزش مهارتهای زندگی طی 10 جلسه 45 دقیقه ای دو بار در هفته و گروه آزمایشی 2 تحت آموزش تن آرامی طی 10 جلسه 45 دقیقه ای دو بار در هفته قرار گرفتند. پرسشنامه افسردگی بک (1996) ابزار مورد استفاده در این پژوهش بودند. از آمار استنباطی که داده ها به دلیل داشتن پیش آزمون, از آزمون کواریانس تک عاملی و کواریانس چندمتغیره استفاده شد. سپس برای مقایسه دو به دو میانگین ها با هم, از آزمون تعقیبی بن فرونی استفاه شد. نتایج: هر دو رویکرد مهارتهای زندگی و تن آرامی گروهی بر علایم افسردگی پرستاران بیمارستان امام خمینی شهر اراک تاثیر معنی داری دارند. مقایسه دو رویکرد نشان داد, رویکرد مهارتهای زندگی نسبت به تن آرامی گروهی بر علایم افسردگی است. همچنین بین میانگین نمرات پس آزمون و نمرات میانگین آزمون پیگیری به لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود ندارد که نشان از پایداری نتایج متاثر از مداخله های درمانی بر اثر گذشت زمان دارد. (P<=0. 001) نتیجه گیری: به نظر می رسد هر دو رویکرد بر متغیرهای تحقیق اثرگذار هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرشدسلوک، بهارک، تقوایی، داوود، و بیات، محمدرضا. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی و تن آرامی به شیوه گروهی بر علائم افسردگی پرستاران. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(2 )، 731-744. SID. https://sid.ir/paper/1123923/fa

    Vancouver: کپی

    مرشدسلوک بهارک، تقوایی داوود، بیات محمدرضا. مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی و تن آرامی به شیوه گروهی بر علائم افسردگی پرستاران. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1401؛65(2 ):731-744. Available from: https://sid.ir/paper/1123923/fa

    IEEE: کپی

    بهارک مرشدسلوک، داوود تقوایی، و محمدرضا بیات، “مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی و تن آرامی به شیوه گروهی بر علائم افسردگی پرستاران،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 65، no. 2 ، pp. 731–744، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1123923/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button