مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

76
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

19
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معیارهای شایستگی شغلی متخصصان علم سنجی: مصاحبه با اعضای هیئت علمی و صاحبان شغل

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 210

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شایستگی ها و مهارت های شغلی مورد نیاز متخصصان علم سنجی به منظور فراهم کردن زمینة عملکرد مؤثر در آموزش, استخدام و ارزیابی متخصصان این حوزه و ارائه رهنمودها و توصیه هایی برای بهبود و بازنگری برنامة آموزشی و سرفصل دروس رشته علم سنجی است. روش شناسی: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی و تحلیل محتوای کمی به منظور شناسایی مقوله ها و شمارش فراوانی واحدهای تحلیل انجام شد. نمونه پژوهش را 18 نفر از متخصصان علم سنجی شامل اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی, مدیران و کارشناسان واحدهای علم سنجی وزارت بهداشت تشکیل دادند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده ها به صورت دستی و بر اساس واحدهای معنایی (جمله) تحلیل شدند. یافته ها: از مصاحبه ها 184 کد منحصربه فرد استخراج شد و از آنها 41 مهارت و نُه شایستگی شغلی تدوین شد. شایستگی های شغلی متخصصان علم سنجی شامل چهار شایستگی عمومیِ ویژگی های ارتباطی, یادگیری مستقل, آموزش و مشاوره, و مدیریت دانش و پنج شایستگی تخصصیِ قابلیت استفاده از ابزارهای علم سنجی, مدیریت داده های علم سنجی, دانش تخصصی, فنون داده کاوی و ابزارهای تحلیل آماری, سیاست گذاری پژوهشی, و تدوین راهبرد تدوین شد. نتیجه گیری: شایستگی ها و مهارت های شناسایی شده نشان دادند که برنامة آموزشی و سرفصل دروس رشته علم سنجی تمام این موارد را پوشش نمی دهند و برای این منظور نیازمند بازنگری هستند. همچنین برخی از شایستگی ها و مهارت های عمومی را نمی توان در برنامه درسی گنجاند و نیازمند تدارک آموزش های ضمن خدمت از سوی مراکز علم سنجی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button