مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

80
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

395
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تدریس مساله محور از طریق یادگیری معکوس بر توانایی سبک های حل مساله ی یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 248 | صفحه پایان 255

چکیده

 مقدمه: با توجه به مشکلات روش های سنتی تدریس در آماده نمودن حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی و نیاز مبرم این گروه به بروزرسانی دانش خود, باید شیوه های آموزشی را برگزید که قادر به تقویت قدرت استدلال, قضاوت و تصمیم گیری دانشجویان باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تدریس مساله محور از طریق یادگیری معکوس بر توانایی سبک های حل مساله ی یادگیری آنان انجام شد. روش ها: این پژوهش یک مطالعه ی شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری فراگیران رشته های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. طی 14 دوره در دو گروه کنترل و آزمایش در مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت علاءالدین مشهد (آموزش زبان) اجرا شد. شرکت کنندگان تعداد 120 نفر به صورت در دسترس با جایگزینی تصادفی بودند. به منظور جمع آوری داده ها, ابتدا پرسشنامه ی برگرفته از مطالعات دیگر به عنوان پیش آزمون روی دو گروه اجرا شد. در گروه کنترل نحوه ی آموزش به شیوه ی سنتی و مرسوم بود. در گروه آزمایش دانشجویان تحت آموزش معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس مساله محور قرار گرفتند. تاثیر این شیوه ی تدریس با مقایسه ی نمرات پس آزمون دو گروه بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی به دست آمد. نتایج: میانگین و انحراف معیار در پیش آزمون سبک های حل مساله ی سازنده به ترتیب 05/5±, 62/15 و در غیرسازنده 61/1±, 78/20 به دست آمد. در حالی که پس آزمون در سازنده 86/5±, 16/17 و در غیرسازنده 44/2±, 86/21 در گروه کنترل مشخص گردید. همان موارد در گروه آزمایش برای پیش آزمون سازنده 95/2±, 66/12 و برای غیرسازنده 91/0±, 76/19 بود که در پس آزمون سازنده به 59/6±, 68/18 و غیرسازنده به 81/2±, 4/22 تغییر یافت. نتیجه گیری: یادگیری به این شیوه ی تدریس, یکی از نیازهای اساسی آموزش امروزی در همه سطوح است. با توجه به مزایایی چون تقویت تفکر تحلیلی و انتقادی, خلاقیت, اطمینان در اتخاذ تصمیم و حل مساله, این روش تدریس می تواند به عنوان روشی مکمل در کنار آموزش های سنتی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، شیلا، علی آبادی، خدیجه، زارعی زوارکی، اسماعیل، و دلاور، علی. (1401). تاثیر تدریس مساله محور از طریق یادگیری معکوس بر توانایی سبک های حل مساله ی یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 22(1 (پیاپی 85) )، 248-255. SID. https://sid.ir/paper/1127993/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی شیلا، علی آبادی خدیجه، زارعی زوارکی اسماعیل، دلاور علی. تاثیر تدریس مساله محور از طریق یادگیری معکوس بر توانایی سبک های حل مساله ی یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1401؛22(1 (پیاپی 85) ):248-255. Available from: https://sid.ir/paper/1127993/fa

    IEEE: کپی

    شیلا سلیمانی، خدیجه علی آبادی، اسماعیل زارعی زوارکی، و علی دلاور، “تاثیر تدریس مساله محور از طریق یادگیری معکوس بر توانایی سبک های حل مساله ی یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 85) ، pp. 248–255، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1127993/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا