Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,376
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

834
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاب آوری دانشجویی

صفحات

 صفحه شروع 325 | صفحه پایان 326

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 دانشجویان علوم پزشکی در شرایط مختلف سخت بالینی وچالش های تحصیلی قرار می گیرند. شرایطی که برای تطابق موفقیت آمیز، تاب آوری (Resilience) را به عنوان یک مفهوم چندبعدی برای خود مختاری (autonomy) و خود تنظیمی(Self-regulation) برای دانشجویان ضروری می نماید. فرآیند پویای تاب آوری سبب پیشگیری از یاس و ناامیدی شده و از شکست پیشگیری می نماید. مفهوم تاب آوری از روانشناسی مثبت گرا (Positive psychology) نشات گرفته است که اشاره به مثبت اندیشی دارد. به طوری که فرد به دور از ترس از گذشته یا آینده در زمان سختی ها با محیط، تعامل و سازگاری مثبت (Positive Compatibility) برقرار کرده و با مثبت اندیشی و تصویرسازی ذهنی مثبت (Positive mental imaginary) شرایط را اداره می نماید. چنانچه شخصیت دانشجو بتواند با شرایط سخت و آسیب زایی مانند؛ مراقبت از بیماران در شرایط اوج بیماری کووید 19، تصمیم گیری در مورد مدل مراقبتی مناسب برای تسکین درد بیماران مبتلا به کانسر پیشرفته غیرقابل درمان و یا تصمیم گیری درمورد خانم بارداری که مرگ نوزاد را برای دومین بار یا بیش تر تجربه نموده و اکنون به دنبال چاره جویی است، یا زوجین ناباروری که سالها است به دنبال درمان بوده اند و نتیجه نگرفته اند. البته موارد بسیاری را می توان در پزشکی نام برد که دانشجویان را با تنش وآسیب های روحی مواجه می نماید. در این موقعیت های ناگوار، تاب آوری از مولفه های مهم کنترل استرس های درونی و افزایش توانمندی فرد برای مدیریت شرایط سخت و استرس زا است. مولفه های مهم تاب آوری شامل: خودآگاهی (Self-awareness)، خودمراقبتی (Self-care)، اندیشه ورزی (Thinking) و حفظ دیدگاه وسیع تر (broader perspective) است. دانشجوی تاب آور در شرایط سخت به جای اضطراب، از این مولفه ها استفاده می نماید. او به جای حس ناکامی و شکست، احساسات و هیجانات خود را شناخته و کنترل و مدیریت می نماید در عین حال هم زمان احساسات بیماران و اطرافیانش را درک کرده و با آنها همدلی می کند. با خودمراقبتی و تفکر منطقی وسیع تر برای تسلط بر خویشتن از بروز رفتارهای غیرعادی و اتلاف وقت جلوگیری می نماید. از طرفی اجرای مداخلات مناسب برای افزایش احساسات مثبت و تفکر منطقی و کنترل و مدیریت رفتار همه علاوه بر تاب آوری و سازگاری با موقعیت به انعطاف پذیری شناختی (Cognitive flexibility) و خلاقیت (Creativity) نیز کمک می نماید. با توجه به اهمیت تاب آوری درسلامت روان، این مفهوم پیچیده یک استاندارد طلایی برای اندازه گیری نیاز دارد. البته ابزار های متفاوتی، از جمله مقیاس تاب آوری کانر و دیوید سون (Conner and Davidson Resilience Scale) وجود دارد که در ایران نیز توسط محمدی و همکاران درسال 1384 هنجاریابی شد. همچنین پرسشنامه تاب آوری تحصیلی سامویلز(Samuels) (the academic resilience inventory2004) که در ایران توسط سلطانی نژاد و همکاران 1392روان سنجی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مدرس، مریم. (1401). تاب آوری دانشجویی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 22(1 (پیاپی 85) )، 325-326. SID. https://sid.ir/paper/1128007/fa

    Vancouver: کپی

    مدرس مریم. تاب آوری دانشجویی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1401؛22(1 (پیاپی 85) ):325-326. Available from: https://sid.ir/paper/1128007/fa

    IEEE: کپی

    مریم مدرس، “تاب آوری دانشجویی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 85) ، pp. 325–326، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1128007/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا