مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

180
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

52
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتباریابی و رواسازی شاخص واکنش پذیری عاطفی (ارزیابی تحریکپذیری توسط درمانگر )

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 164

چکیده

 مقدمه: در دوران کودکی یکی از عناصر مهم زمینه ساز مشکلات رفتاری و هیجانی خلق وخو است. هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی و رواسازی شاخص واکنش پذیری عاطفی: ارزیابی تحریک پذیری توسط درمانگر در شهر مشهد بود. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش شامل 300 نفر از والدین و دانش آموزان پسر 8 تا 15 ساله شهر مشهد, مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلال گر مراجعه کننده به کلینیک های روا ن شناسی و مشاورة فعال در زمینه کودک و نوجوان در شهر مشهد بود که بر اساس مصاحبة بالینی و مصاحبة تشخیصی نیمه ساختاریافته K-SADS-PL (2016) توسط روان شناس بالینی تشخیص اختلال بی نظمی خلق اخلال گر را دریافت نموده که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه واکنش پذیری عاطفی بالینی (ارزیابی تحریک پذیری) پاسخ دادند. نتایج: جهت بررسی پایایی با استفاده از نرم افزار SPSS به روش آمیخته (کیفی کمی) از روش همسانی درونی به شیوة آلفای کرونباخ و بازآزمایی وجهت بررسی روایی سازه از نرم افزار Lisrel از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و جهت بررسی روایی همگرا از روش شاخص روایی همگرا (AVE) استفاده شد. مقادیر آلفای کرونباخ برای کل ارزیابی بالینی واکنش پذیری عاطفی برابر با 77/0 و برای خرده مقیاس های طغیان خلق, خلق وخوی تحریک پذیر و آسیب پذیری به ترتیب 85/0, 63/0, 72/0 و نتایج بازآزمایی برابر با 73/0 به دست آمد. نتایج اجرای تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که ساختار 3 عاملی مقیاس ارزیابی بالینی خلق و تحریک پذیری از برازش مناسبی برخوردار است. (92/0NFI=, 90/0NNFI=, 91/0CFI=, 93/0IFI=, 96/0GFI=, 93/0 AGFI=, 059/0 RMSEA=, 127df=, 08/362 X2=, 85/2= X2/df). بحث و نتیجه ‏گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که پرسشنامة ارزیابی بالینی واکنش پذیری عاطفی ابزاری مناسب جهت ارزیابی اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه کودکان خواهد بود و ابزاری معتبر و روا در ایران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button