مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

65
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی: نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 63

چکیده

 زمینه و هدف: نگرش دانش آموزان نسبت به توانایی های خود در فعالیت های آموزشی, پیش بینی کننده مهم پیامد تحصیلی محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین در روابط بین اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی دانش آموزان متوسطه یکم انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد پژوهش شامل تمامی دانش آموزان متوسطه دوره یکم شهرستان فاروج (خراسان شمالی) در سال 1400 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 329 دانش آموز متوسطه دوره یکم بود که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس خودکارآمدپنداری دانش آموز (جینگز و مورگان, 1999), مفیاس اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگور, 2001), مقیاس نظریه های ضمنی درباره هوش (عبدالفتاح و ییتس, 2006), و مقیاس آرزوها و انتظارات آموزشی برای نوجوانان (جاکوب, 2010) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و22 Amos تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای باو رهای هوشی افزایشی, اهداف پیشرفت, خودکارآمدپنداری تحصیلی, و انتظارات آموزشی والدین همبستگی معناداری وجود دارد (05/0> p). تاثیر اهداف پیشرفت به انتظارات آموزشی والدین (57/0), هوش افزایشی به انتظارات آموزشی والدین (43/0), و انتظارات آموزشی والدین به خودکارآمدپنداری تحصیلی (85/0) در سطح مثبت و معنادار است (001/0> p). همچنین در مدل ارایه شده, اثرات باورهای هوشی افزایشی و اهداف تسلط گرایشی به واسطه انتظارات آموزشی والدین بر خودکارآمدپنداری تحصیلی از نظر آماری معنادار و مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. نتیجه گیری: باورهای انگیزشی و شناختی دانش آموزان گرچه به طور مستقیم بر خودکارآمدپنداری تحصیلی آنها تاثیر می گذارند, که همچنین می توانند به واسطه تاثیرگذاری بر انتظارات آموزشی والدین, بر خودکارآمدپنداری تحصیلی آنها اثرگذار باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده، حمیده، امانی، ملاحت، و رحیمی پردنجانی، طیبه. (1402). رابطه اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی: نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین. سلامت روان کودک (روان کودک)، 10(1 )، 47-63. SID. https://sid.ir/paper/1131271/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده حمیده، امانی ملاحت، رحیمی پردنجانی طیبه. رابطه اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی: نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1402؛10(1 ):47-63. Available from: https://sid.ir/paper/1131271/fa

    IEEE: کپی

    حمیده عباس زاده، ملاحت امانی، و طیبه رحیمی پردنجانی، “رابطه اهداف پیشرفت و باورهای هوشی با خودکارآمدپنداری تحصیلی: نقش میانجی انتظارات آموزشی والدین،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 10، no. 1 ، pp. 47–63، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1131271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button