مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

42
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

424
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های واژگانی، دستوری، گفتمان روایتی، و آگاهی واج شناختی بین کودکان کم شنوا و دارای شنوایی طبیعی و بررسی ارتباط بین این مهارت های زبانی

صفحات

 صفحه شروع 240 | صفحه پایان 252

چکیده

 هدف: کودکان کم شنوا به سبب کاهش توانایی دریافت و پردازش اصوات در معرض تاخیر رشد زبان قرار دارند و دستیابی آنان به گفتار طبیعی, دغدغه اصلی خانواده و متخصصین مرتبط است. مطالعه حاضر با هدف: مقایسه عملکرد کودکان مبتلا به کم شنوایی حسی-عصبی (اعم از کودکان دارای سمعک (HA) و کاشت حلزون شده (CI)) با کودکان دارای شنوایی طبیعی در کلان ساختار و خردساختار روایت, تکالیف واژگانی و آگاهی واج شناختی انجام شد و رابطه بین این مهارت های زبانی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها: 23 کودک 4 تا 7 ساله کم شنوا (شامل 13 کودک دارای سمعک و 10 کودک CI) و 12 کودک شنوای طبیعی با استفاده از تکالیف داستان گویی, واژگانی و آگاهی واج شناختی ارزیابی شدند. نمونه های داستان گویی از نظر شاخص های خردساختار (شامل پیچیدگی دستوری و انسجام) و کلان ساختار (شامل پیوستگی) تحلیل شدند. یافته ها: بین عملکرد دو گروه HA و CI در هیچ یک از شاخص های زبانی تفاوت معنادار مشاهده نشد (01/0P>)؛ اما عملکرد گروه HA در تمامی متغیرهای زبانی به جز تقطیع هجایی و عملکرد گروه CI در تمامی متغیرها به جز تقطیع هجایی و کلان ساختار روایت نسبت به گروه شنوای طبیعی ضعیف تر بود (01/0P<). هم بستگی مثبت و معناداری (05/0P<) بین عملکردهای واژگانی, دستوری, آگاهی واج شناختی و کلان ساختار روایت در هر دو گروه شنوای طبیعی و کم شنوا مشاهده شد. نتیجه گیری: کودکان کم شنوا, فارغ از نوع ابزار کمک شنوایی, نسبت به هم سن و سالان خود در معرض خطر بیش تر ضعف در مهارت های پایه و سطح بالاتر زبان بوده و نیازمند آموزش های اضافی, به ویژه در دوران طلایی قبل از مدرسه هستند. رابطه بین مهارت های زبانی مختلف و اثر آن ها بر یادگیری زبان و توان بخشی این کودکان مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قیومی انارکی، زهرا، فتحعلیزاده، زهرا، کریمی، میلاد، پورمیرزایی، پرنیا، حارث آبادی، فاطمه، و مالکی شاه محمود، تکتم. (1402). مقایسه مهارت های واژگانی, دستوری, گفتمان روایتی, و آگاهی واج شناختی بین کودکان کم شنوا و دارای شنوایی طبیعی و بررسی ارتباط بین این مهارت های زبانی. کومش، 25(2 (پیاپی 94) )، 240-252. SID. https://sid.ir/paper/1134584/fa

    Vancouver: کپی

    قیومی انارکی زهرا، فتحعلیزاده زهرا، کریمی میلاد، پورمیرزایی پرنیا، حارث آبادی فاطمه، مالکی شاه محمود تکتم. مقایسه مهارت های واژگانی, دستوری, گفتمان روایتی, و آگاهی واج شناختی بین کودکان کم شنوا و دارای شنوایی طبیعی و بررسی ارتباط بین این مهارت های زبانی. کومش[Internet]. 1402؛25(2 (پیاپی 94) ):240-252. Available from: https://sid.ir/paper/1134584/fa

    IEEE: کپی

    زهرا قیومی انارکی، زهرا فتحعلیزاده، میلاد کریمی، پرنیا پورمیرزایی، فاطمه حارث آبادی، و تکتم مالکی شاه محمود، “مقایسه مهارت های واژگانی, دستوری, گفتمان روایتی, و آگاهی واج شناختی بین کودکان کم شنوا و دارای شنوایی طبیعی و بررسی ارتباط بین این مهارت های زبانی،” کومش، vol. 25، no. 2 (پیاپی 94) ، pp. 240–252، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1134584/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button