مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

69
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

38
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی قلدری سایبری بر اساس عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران با نقش میانجی ثبات هیجانی: یک مطالعه توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 319 | صفحه پایان 332

چکیده

 زمینه و هدف: قلدری سایبری هر ساله در بین نوجوانان به عنوان بیشترین کاربران اینترنت, افزایش یافته است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی قلدری سایبری بر اساس عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران با نقش میانجی ثبات هیجانی انجام گرفت. مواد و روش­ها­: این مطالعه از نوع توصیفی می­باشد و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 بود. از این جامعه, نمونه­ای به حجم 166 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به پرسش نامه­ های قلدری سایبری, ثبات هیجانی, عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران پاسخ دادند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد که عدم بازداری آنلاین با مقدار ضریب 52/0 و پذیرش ادراک شده مادران با مقدار ضریب 24/0-به صورت مستقیم با قلدری سایبری ارتباط معنادار دارند (001/0>P). هم­چنین, عدم بازداری آنلاین با مقدار ضریب 25/0 و پذیرش ادراک شده مادران با مقدار ضریب 08/0 با میانجی گری ثبات هیجانی به صورت غیرمستقیم با قلدری سایبری ارتباط معناداری دارند (001/0>P). نتیجه­گیری: مطالعه حاضر نشان داد عدم بازداری آنلاین و پذیرش ادراک شده مادران به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی گری ثبات هیجانی بر قلدری سایبری تأثیر معنادار دارند. از لحاظ کاربردی مداخلات روان درمانی بین­فردی, آموزش مدیریت استفاده از شبکه های اجتماعی و مدیریت هیجانات و خشم به ترتیب برای توسعه ارتباط والد-کودک, عدم بازداری آنلاین, ثبات هیجانی و کاهش پرخاشگری پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button