مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

39
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

445
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مولفه های رفتاری رذیلت اخلاقی حرص در مدیران

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 68

چکیده

 زمینه: با توجه به نقش راهبردی اخلاق در موفقیت و سودآوری سازمانی, و اهمیت رعایت اصول اخلاقی توسط مدیران, هدف این پژوهش تبیین مولفه های رفتاری رذیلت اخلاقی حرص در مدیران است. روش: روش پژوهش حاضر روشی ترکیبی (کیفی و کمی) است. جامعه مورد مطالعه, در هر دو بخش, مدیران ارشد (رده عالی و میانی) و مدیران عملیاتی شاغل در ستاد شهرداری مشهد هستند. در بخش کیفی, نمونه مورد مطالعه 16 نفر از خزانه کیفی می باشد که به روش غیر تصادفی هدفمند به دست آمده است. ابزار جمع آوری اطلاعات, مصاحبه و برای تحلیل مصاحبه ها از روش پدیدارشناسی توصیفی کلایزی اصلاح شده بهره گرفته شد. در بخش کمی نمونه مورد مطالعه 122 نفر از جامعه آماری 174 نفره است که با روش نمونه گیری طبقه ای بدست آمدند. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه و برای تحلیل آن از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافته ها: در بخش کیفی نتایج نشان داد که رفتار مبتنی بر حرص مدیران شامل 7 مولفه بروز رفتار سیاسی, نادیده گرفتن اخلاقیات, رفتار منفعت طلبانه, رفتار مادی گرایانه, تمایل به رفتار قدرت طلبانه, فقدان آینده نگری و آشفتگی رفتاری می باشد. در بخش کمی نتایج نشان داد که روایی پرسشنامه بر اساس اعتبار همگرایی (انسجام ساختاری ابزار), اعتبار افتراقی (عدم همپوشانی بین سازه های پرسشنامه) و بهینه بودن مولفه های انتخابی مورد تایید است. همچنین پایایی پرسشنامه تایید گردید. نتیجه گیری: در این پژوهش مولفه های رفتاری رذیلت اخلاقی حرص در مدیران تبیین گردید. آشنایی مدیران سازمان با این مولفه ها, کمک می کند تا سازمان ها با تغییر نگرش مدیران, زمینه لازم برای کاهش حرص آنان را فراهم نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یغما، جواد، ر حیم نیا، فریبرز، خوراکیان، علیرضا، و مرتضو ی، سعید. (1402). تبیین مولفه های رفتاری رذیلت اخلاقی حرص در مدیران. اخلاق در علوم و فناوری، 18(1 )، 60-68. SID. https://sid.ir/paper/1137486/fa

    Vancouver: کپی

    یغما جواد، ر حیم نیا فریبرز، خوراکیان علیرضا، مرتضو ی سعید. تبیین مولفه های رفتاری رذیلت اخلاقی حرص در مدیران. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1402؛18(1 ):60-68. Available from: https://sid.ir/paper/1137486/fa

    IEEE: کپی

    جواد یغما، فریبرز ر حیم نیا، علیرضا خوراکیان، و سعید مرتضو ی، “تبیین مولفه های رفتاری رذیلت اخلاقی حرص در مدیران،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 18، no. 1 ، pp. 60–68، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1137486/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button