مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی اختلال بدریخت انگاری بدن بر اساس ویژگی های شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطه ای دشواری تنظیم هیجانی در دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 124

چکیده

 مقدمه: اختلال بدریخت ­انگاری بدن, تأثیرات مخربی بر پیشبرد اهداف تحصیلی و فعالیت­های سازنده در زندگی نوجوانان دارد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با تکیه بر مدل ساختاری و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر با دامنه سنی 14 تا 18 سال شهر سنندج در سال تحصیلی 1401-1402 بود. از این جامعه, نمونه­ای 210 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش­نامه­های دشواری های تنظیم هیجانی (2004), پنج عاملی شخصیت (1992), تحریف­های شناختی (2009) و اختلال بدریخت انگاری بدن (2013) پاسخ دادند. جهت تجزیه­وتحلیل داده از نرم­افزارهای SPSS نسخه 26 و Amos نسخه 26 استفاده شد. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد مدل پیش­بینی اختلال بدریخت­انگاری بدن بر اساس متغیرهای پژوهش دارای برازش مطلوبی بود. تحریفات شناختی (01/0>p, 44/5=t), روان­رنجورخویی (01/0>p, 99/5=t) و دشواری تنظیم هیجانی (01/0>p, 92/3=t) اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ برون­گرایی (01/0>p 71/4-=t) و وجدان گرایی (01/0>p, 41/3-=t) اثر مستقیم منفی و معنادار بر بدریخت­انگاری بدن داشت. همچنین اثر غیرمستقیم تحریفات شناختی(05/0 >p و 059/0=β), روان­رنجورخویی (05/0>p و 041/0=β) و برون­گرایی (05/0>p و 068/0-=β) بر بدریخت­انگاری بدن با میانجیگری دشواری تنظیم هیجانی معنادار بود. نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج روان­رنجورخویی و تحریفات شناختی از عوامل مهم بر بدریخت­انگاری بدن هستند که با میانجیگری دشواری تنظیم هیجانی, تأثیر آن­ها بیشتر خواهد شد؛ بنابراین به مشاوران مدارس توصیه می­شود دوره­های آموزشی و کارگاه­های تخصصی در زمینه اصلاح تحریفات شناختی, بهبود روان­رنجورخویی و مدیریت هیجانی برگزاری نمایند. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی اختلال بدریخت­ انگاری بدن بر اساس ویژگی­های شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطه­ای دشواری تنظیم هیجانی در دانش­آموزان دختر انجام شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button