مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,155
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهبردهای مدیریت تعارض و نقش آن در اثر بخشی مدارس

صفحات

 صفحه شروع 337 | صفحه پایان 362

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 بدون شک کار روزانه مدیران به شدت به روابط میان اشخاص و مبادله اطلاعات وابسته می باشد و عاملی که در محیط کار موجب کاهش انگیزه، افت کارایی و اثربخشی سازمان می گردد، تعارض است. در سازمانها به ویژه سازمانهای آموزشی، تعارض را جزئی جدایی ناپذیر و همیشگی می دانند. براساس تئوریهای مدیریت، دو روش مغایر در برخورد با مساله تعارض در سازمان وجود دارد. از دیدگاه سنتی، تعارض اساسا مخرب است. باید از آن اجتناب کرد و آن را سرکوب کرد و یا به سرعت به حل و فصل آن پرداخت. از دیدگاه نوین، تعارض آشکار میان کارکنان، نشانه ای از سلامت سازمانی محسوب می شود ؛ چرا که تعارض می تواند مشکلات پنهان را نمایان سازد، آنها را حل کند و راه را برای افزایش میزان اثربخشی سازمانی و ایجاد تغییرات مناسب هموار سازد. چنانه سعی شود با کاربرد راهبردهای مدیریت تعارض، تعارضات از ساختار مناسب برخوردار شوند، امکان افزایش خلاقیت و اثربخشی فراهم می گردد. مدیران مدارس می توانند از پنج سبک مدیریت تعارض، یعنی همکاری اجتناب، سازش، رقابت و تطبیق در قالب سه راهبرد راه حل گرا، عدم مقابله و کنترل، در هدایت تعارضات استفاده کنند. هدف کلی این پژوهش، بررسی نقش استراتژیهای مدیریت تعارض در اثر بخشی مدارس است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی و به صورت توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق 750 آموزشگاه ابتدایی راهنمایی و متوسطه نواحی هفتگانه شهر مشهد می باشد. با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده به نتایج زیر دست یافتیم : 1- میان اثربخشی مدارس و راهبردهای مدیرت تعارض با احتمال حداقل 95% رابطه وجود دارد. 2- راهبردهای متفاوت مدیرت تعارض در مقاطع مختلف تحصیلی با احتمال حداقل 95% اثربخشی متفاوت دارند. 3- راهبردهای متفاوت مدیرت و تعارض در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش با احتمال حداقل 95% اثربخشی متفاوت دارند. 4- براساس ضریب همبستگی پیرسون در مقطع ابتدایی 49% و در مقطع راهنمایی 28% با افزایش تعارض، اثربخشی کاهش میابد و در مقطع متوسطه ضریب همبستگی 4% محاسبه گردید که نشان دهنده همبستگی ضعیف می باشد. 5- از میان سه راهبردی راه حل گرا، عدم مقابله و کنترل با احتمال حداقل 95% راهبرد راه حل گران، بیشترین همبستگی را با اثربخشی مدارس دارد. 6- در مقاطع مختلف تحصیلی با احتمال حداقل 95% اثربخشی متفاوت وجود دارد و براساس آزمون LSD، اثربخشی مقطع ابتدایی بیشتر از مقاطع راهنمایی و دبیرستان است. 7- در نواحی مختلف آموزش و پرورش با احتمال حداقل 95% اثربخشی متفاوت وجود دارد و براساس آزمون LSD، نواحی سه، پنج و دو بیشترین اثر بخشی را دارند. در مقطع ابتدایی ناحیه سه در مقطع راهنمایی نواحی دو، سه و پنج و در مقطع متوسطه نواحی سه، چهار و پنج، بیشترین اثر بخشی را نسبت به سایر نواحی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، محمود. (1380). راهبردهای مدیریت تعارض و نقش آن در اثر بخشی مدارس. مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))، 34(2-1 (پی در پی 133-132))، 337-362. SID. https://sid.ir/paper/11420/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی محمود. راهبردهای مدیریت تعارض و نقش آن در اثر بخشی مدارس. مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))[Internet]. 1380؛34(2-1 (پی در پی 133-132)):337-362. Available from: https://sid.ir/paper/11420/fa

    IEEE: کپی

    محمود قربانی، “راهبردهای مدیریت تعارض و نقش آن در اثر بخشی مدارس،” مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی(مشهد))، vol. 34، no. 2-1 (پی در پی 133-132)، pp. 337–362، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/11420/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button