مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

224
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

نقش آزمایشگاه در رویکردهای نوین آموزش علوم تجربی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش رویکرد های نوین علوم تجربی در آزمایشگاه بوده است. قرن ها ست که نظریه پردازان آموزشی بر این باورند که اگر فراگیران به جای آن که صرفاً دانش را دریافت کنند, خود در جستجو و در صدد کشف آن باشند, یادگیری با معنا تر, کامل تر و در نتیجه سود بخش تر خواهد بود. روش آموزش معلمان بزرگی چون سقراط به این صورت بوده است بر این روش متفکرانی چون روسو وپستالوزی نیز صحه گذاشته و آن راتایید کرده اند. در ابتدای قرن بیستم رویکرد اثبات گرایی وآموزش با اثبات وفهم مطالب با آزمایش وتجربه تقریباَ با روند ایجاد و رشد تمام رشته ها ی علمی حکمفرما شد. در اوایل قرن گذشته دست اندر کاران آموزش به اهمیت به کار گیری واستفاده از وسایل کمک آموزشی پی بردند و متوجه شدند هر قدر موضوعات علوم پایه عینی وملموس تر باشد میزان یادگیری بیشتر خواهد شد. آزوبل وبرونر: به استفاده از وسایل دیداری, شنیداری و نمایشی وآزمایشگاهی تاکید می کردند و معتقد بودند که با استفاده از این وسایل میتوان به درجه بالایی از آگاهی و مهارت عملی دست یافت. الکساندر وسیلور: اظهار می دارند در یک برنامه درسی منظم که بر مبنای آموزش های عملی استقرار وتوأم باشد می تواند نقشه ای باشد برای هدفهای کلی وجزیی در یک جامعه پیشرفته صنعتی ومترقی. بعد از جنگ جهانی اول نارضایتی بسیاری در علم حاصل شد. دانش آموزان محتوی علوم را یاد نمی گرفتند وبا مهارتهای لازم و ضروری علم تجهیز نمی شدند. درغرب مسئولین آموزش وپرورش ومراکز دانشگاهی به ناچار در برنامه های درسی خود تجدید نظر کرده, معلمین علوم برای تدریس از وسایل آزمایشگاهی و کارگاهی استفاده کردند, این امر باعث شد دانش آموزان علاقه بیشتری از خود نشان دهند وثمرات استفاده از آزمایشگاهها در تدریس باعث شد دانش آموختگان با آمادگی بیشتر جذب بازار کار و مؤسسات و کارخانه ها شوند در نتیجه تحول چشم گیری در پیشرفتهای صنعتی در کشورهای غرب ایجاد شد. در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام آموزشی درصدد رفع مشکلات ناشی از افت تحصیلی دانش آموزان بوده است. یکی از راه حل های ارائه شده در این سالها استفاده هم زمان ازدروس تئوری و عملی است دراین راستا سعی شده است که مدارس از وسایل کمک آموزشی درقالب آزمایشگاه استفاده کنند تا بتوانند بااین روش نیاز خود را برطرف نمایند, اما عدم برنامه ریزی دقیق وعدم وجود هزینه مناسب یا نبودن فضای مناسب و نیروی متخصص باعث شده است که دراین راه نظام آموزشی ما با روندی کند سیر صعودی راطی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برخوردار، مهدیه، و کشتگر، زهرا. (1402). نقش آزمایشگاه در رویکردهای نوین آموزش علوم تجربی. کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش. SID. https://sid.ir/paper/1145680/fa

    Vancouver: کپی

    برخوردار مهدیه، کشتگر زهرا. نقش آزمایشگاه در رویکردهای نوین آموزش علوم تجربی. 1402. Available from: https://sid.ir/paper/1145680/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه برخوردار، و زهرا کشتگر، “نقش آزمایشگاه در رویکردهای نوین آموزش علوم تجربی،” presented at the کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش. 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1145680/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button