مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

82
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تأثیر طرح واره درمانی و توجه آگاهی بر افکار خود آیند منفی در افراد دارای علائم افسردگی و اضطراب

نویسندگان

وکیلی شینا

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در این پژوهش از طرح تجربی یا نیمه آزمایشی استفاده شد و در آن تأثیر طرح واره درمانی و توجه آگاهی بر افکار خود آیند منفی در افراد دارای علائم افسردگی و اضطراب در کلیه نوجوانان و جوانان دختر که به کلینیک های مشاوره خانواده در شهر سنندج در سال 1402 موردبررسی قرار گرفت. فرضیه های مطرح شده برای محقق این بود که از طریق آموزش درمان شناختی مبتنی بر توجه آگاهی می توان اضطراب و کاهش افکار خود آیند منفی در نوجوانان و جوانان دختر را تغییر داد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه نوجوانان و جوانان دختر شهر سنندج در بهار 1402 تشکیل دادند. ابتدا برای انتخاب منطقه ای از شهر سنندج, از روش انتخاب تصادفی استفاده شد که از بین مناطق شهر سنندج, انتخاب شد. سیر پژوهش به این صورت بود که در مرحله اول آزمودنی ها به پرسشنامه اضطراب و کاهش افکارخودآیند پاسخ دادند که درنهایت از بین آنان 40 نفر متناسب باهدف تحقیق انتخاب شدند. آزمودنی ها با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مرحله دوم گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش درمان شناختی مبتنی بر توجه آگاهی شرکت کردند در طول این مدت گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. درنهایت در مرحله سوم پس از اجرای آموزش یعنی به فاصله 2 هفته بعد, مجدداً هر دو گروه با پس آزمون مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج ارزیابی نشان داد که مداخله گروهی آموزش طرح واره درمانی در شرکت کنندگان گروه آزمایشی به نسبت گروه توجه آگاهی تأثیر بیشتری بر بهبود مؤلفه های طرح واره درمانی داشته است و درنتیجه وجود تفاوت بین این دو گروه احراز می گردد در نتیجه فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه طرح واره درمانی و توجه آگاهی بر افکار خود آیند منفی در افراد دارای علائم افسردگی و اضطراب تأثیر معناداری دارد تایید می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وکیلی، شینا. (1403). تأثیر طرح واره درمانی و توجه آگاهی بر افکار خود آیند منفی در افراد دارای علائم افسردگی و اضطراب. چهارمین کنفرانس بین المللی و هفتمین همایش ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری. SID. https://sid.ir/paper/1148335/fa

    Vancouver: کپی

    وکیلی شینا. تأثیر طرح واره درمانی و توجه آگاهی بر افکار خود آیند منفی در افراد دارای علائم افسردگی و اضطراب. 1403. Available from: https://sid.ir/paper/1148335/fa

    IEEE: کپی

    شینا وکیلی، “تأثیر طرح واره درمانی و توجه آگاهی بر افکار خود آیند منفی در افراد دارای علائم افسردگی و اضطراب،” presented at the چهارمین کنفرانس بین المللی و هفتمین همایش ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری. 1403، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1148335/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button