مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

108
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

59
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تدوین مدل توانایی تصمیم گیری بر اساس سبک های فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری ذهن-آگاهی و شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 این پژوهش با هدف تدوین مدل توانایی تصمیم گیری بر اساس سبک های فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری ذهن آگاهی و شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان انجام شد که از نظر هدف, کاربردی و از حیث ماهیت, توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود و نمونه ای به حجم 320 نفر با استفاده از روش تصادفی خوشه ای چندلایه انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های توانایی تصمیم گیری (MDMQ), ذهن آگاهی (FMI-SF), سبک های اقتدار والدینی (PAQ) و شایستگی هیجانی-اجتماعی (SECQ) بود. برای تحلیل آماری از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS24و LISREL8. 8 استفاده شد. یافته ها نشانگر نیرومندی رابطه سبک فرزندپروری مقتدرانه با میانجی گری ذهن آگاهی و شایستگی هیجانی با توانایی تصمیم گیری بود. همچنین سبک فرزند پروری مستبدانه با میانجی گری ذهن آگاهی با توان تصمیم گیری رابطه معنا دار منفی و سبک فرزند پروری آسان گیر با میانجی گری شایستگی هیجانی با توانایی تصمیم گیری رابطه معنادار مثبت داشت. در نتیجه, به مسئولان مدارس پیشنهاد می شود که با اجرای برنامه های مناسب, خانواده ها را از چگونگی اثرات کارکرد آنان بر کسب توانایی تصمیم گیری فرزندان آگاه سازند و با آموزش راهبردهای ذهن آگاهانه و پرورش توانمندی های هیجانی, در تقویت توانایی تصمیم گیری دانش آموزان, هدفمند عمل نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، فاطمه، و شیوندی چلیچه، کامران. (1403). تدوین مدل توانایی تصمیم گیری بر اساس سبک های فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری ذهن-آگاهی و شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان. چهارمین کنفرانس بین المللی و هفتمین همایش ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری. SID. https://sid.ir/paper/1148341/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی فاطمه، شیوندی چلیچه کامران. تدوین مدل توانایی تصمیم گیری بر اساس سبک های فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری ذهن-آگاهی و شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان. 1403. Available from: https://sid.ir/paper/1148341/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه کرمی، و کامران شیوندی چلیچه، “تدوین مدل توانایی تصمیم گیری بر اساس سبک های فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری ذهن-آگاهی و شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان،” presented at the چهارمین کنفرانس بین المللی و هفتمین همایش ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری. 1403، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1148341/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button