مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

913
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درس جنبش های اسلامی معاصر: بررسی کاستی های محتوایی و ضرورت های بازنگری

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 118

چکیده

 درس جنبش های اسلامی معاصر به ارزش 2 واحد, در کنار 7 عنوان درسی دیگر, در زمره درس های اسلامی بوده و پس از تایید شورای انقلاب فرهنگی, در برنامه آموزشی مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی دانشگاه ها گنجانده شده است. هدف این درس که در فضای ایدئولوژیک و انقلابی دهه 1360 طراحی شد, آشنایی فراگیران با تحولات جهان اسلام به ویژه جنبش های اسلامی و نقش آنها در روند تحولات این جوامع بوده است.اینک با گذشت حدود سه دهه از ارایه این واحد درسی و تحولات عدیده جهان اسلام و دگردیسی های ساختاری, ژرف و اثرگذار بر جهان, بررسی این سوال ها ضرورت می یابد که آیا سرفصل های مصوب برای رفع نیازهای فکری فراگیران از جامعیت کافی برخوردار است؟ مهم ترین تحولاتی که بازنگری این درس را الزامی کرده اند کدامند؟ چه عنوان هایی برای عصری کردن آن قابل پیشنهاد است؟به تناسب موضوع, این مقاله با استفاده از روش «دلفی» برای گردآوری داده ها و نیز تجربه های شخصی, و از رهگذر تطبیق اهداف و سرفصل ها و نیازسنجی آموزشی درصدد است با رویکردی انتقادی, محتوا و سرفصل های این درس را مورد مطالعه قرار داده و در پایان پیشنهادهایی برای روزآمدنمایی, ارتقای محتوا و غنی سازی آن ارایه کند.یافته های تحقیق نشان می دهد تحولات ساختاری جهان, جهانی شدن, اثر فرایند دموکراتیزاسیون بر دگردیسی رفتاری جنبش های اسلامی, پیدایش گونه های نوین جنبش های اسلامی با گستره اثرگذاری جهانی همانند القاعده و حزب اله لبنان, ظهور سنت های فکری جدید در مطالعه جنبش های اجتماعی مانند نظریه «ساختار فرصت سیاسی», ضرورت کاربست رهیافت بین رشته ای و گفتمانی در تجزیه  و تحلیل جنبش های اجتماعی, تجربه سیاسی جمهوری اسلامی و ... ضرورت بازنگری در سرفصل های این درس را دو چندان نموده است.با عنایت به ضرورت های یاد شده مقاله حاضر سرفصل های زیر را برای این درس پیشنهاد می کند: نظریه های جنبش های اجتماعی, الگوی تحلیل و مطالعه جنبش های اسلامی, زمینه های تکوین و رشد جنبش های اسلامی معاصر, سنخ شناسی جنبش های اسلامی, تحلیل مقایسه ای جنبش های اسلامی قدیم و جدید, جنبش های اجتماعی و ساختار فرصت سیاسی, تحولات ساختاری جهانی و جنبش های اسلامی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، علی. (1387). درس جنبش های اسلامی معاصر: بررسی کاستی های محتوایی و ضرورت های بازنگری. پژوهشنامه علوم سیاسی، 3(3 (11))، 99-118. SID. https://sid.ir/paper/115821/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی علی. درس جنبش های اسلامی معاصر: بررسی کاستی های محتوایی و ضرورت های بازنگری. پژوهشنامه علوم سیاسی[Internet]. 1387؛3(3 (11)):99-118. Available from: https://sid.ir/paper/115821/fa

    IEEE: کپی

    علی کریمی، “درس جنبش های اسلامی معاصر: بررسی کاستی های محتوایی و ضرورت های بازنگری،” پژوهشنامه علوم سیاسی، vol. 3، no. 3 (11)، pp. 99–118، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/115821/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button