مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

990
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجزیه و تحلیل واحد درسی «مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام»

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 98

چکیده

 «مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام» به ارزش 2 واحد, از دروس اصلی در مجموعه واحدهای دوره کارشناسی رشته علوم سیاسی در دانشگاه های ایران است. محورهای اصلی این درس براساس سرفصل مصوب سیصدوبیست و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی, مورخ 1375/7/1, عبارتند از: بخش اول: مبانی اندیشه های سیاسی در قرآن, آیات الاحکام سیاسی, بخش دوم: مبانی اندیشه های سیاسی در حدیث و سیره و بخش سوم: قواعد فقه سیاسی. از آنجا که بیشتر سرفصل های درسی بعد از انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها و در فضایی ملتهب تنظیم شده, نقد و بررسی این واحد درسی و روزآمد ساختن آن ضرورت می یابد. سوالات اصلی این است که آیا سرفصل تنظیم شده پاسخگوی نیازهای فکری دانشجویان در حوزه دینی در این برهه تاریخی (به ویژه دهه سوم بعد از انقلاب ایران و عصر جهانی شدن) می باشد؟ در غیر این صورت, چه سرفصلی برای شرایط کنونی مناسب است؟برای کشف پاسخ معتبر و قابل قبول, از روش های بررسی محتوایی متون مرتبط, تحلیل منطقی- عقلانی, تطبیق و مقایسه, نیازسنجی و نیز بهره گیری از تجارب متخصصان و کارشناسان این حوزه درسی (به شیوه دلفی) استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی منطقی و تجارب مدرسان این واحد درسی بیانگر آن است که با توجه به موارد زیر باید در سرفصل درس تجدید نظر صورت گیرد: (1 تجربه سی ساله حکومت اسلامی در ایران, (2 یافته های دانش و روش هرمنوتیک, (3 وجود سنت های فکری دینی متفاوت, (4 جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات, (5 ظهور نسل جدید نقاد و بالنسیه آگاه از تحولات فکری و واقعی دنیای معاصر. این تجدیدنظر در سرفصل, بیشتر, شامل محورهای زیر است: تاثیر دانش هرمنوتیک و دیگر سنت های شناخت شناسی بر اندیشه سیاسی اسلامی, قرائت واحد یا قرائت های مختلف از دین, کاربرد عقل در فهم منابع و متون معتبر دینی (عقل مقید و عقل آزاد) و نتایج آن در اندیشه سیاسی اسلامی, رویکردهای دینی (سنت گرایی دینی و روشنفکری دینی) و نسبت آنها با اندیشه سیاسی اسلامی و رابطه دین و سیاست (نگرش حداکثری یا حداقلی به دین).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جمالی، حسین. (1387). تجزیه و تحلیل واحد درسی «مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام». پژوهشنامه علوم سیاسی، 3(3 (11))، 69-98. SID. https://sid.ir/paper/115822/fa

    Vancouver: کپی

    جمالی حسین. تجزیه و تحلیل واحد درسی «مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام». پژوهشنامه علوم سیاسی[Internet]. 1387؛3(3 (11)):69-98. Available from: https://sid.ir/paper/115822/fa

    IEEE: کپی

    حسین جمالی، “تجزیه و تحلیل واحد درسی «مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام»،” پژوهشنامه علوم سیاسی، vol. 3، no. 3 (11)، pp. 69–98، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/115822/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button