مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

82
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

44
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعۀ نقوش تزئینی-آجری بناهای قاجار و پهلوی تهران

صفحات

 صفحه شروع 355 | صفحه پایان 379

چکیده

 هنر آجرکاری از قدیمی ترین و در عین حال از زیباترین روش های تزئین بنا است که عاملی مهم در شناخت فرهنگ و هویت ایران نیز قلمداد می شود. آجرکاری از دوران باستان تا به امروز همواره دچار تحول و گاهی تکامل, چه ازلحاظ شیوۀ تولید و اجرا و چه ازلحاظ تزئینات شده است. در چگونگی تزئینات نمای بیرونی بناها, عوامل بسیاری دخیل هستند که از مهم ترین آن ها بازتاب تحولات اجتماعی, سیاسی و فرهنگی است؛ با بروز این گونۀ تحولات در دوران قاجار و پهلوی, آجرکاری نیز از رشد خوبی برخوردار شد. هدف, مطالعۀ بصری و عوامل تأثیرگذار اجتماعی, سیاسی و فرهنگی بر تزئینات آجرکاری بناهای قاجار و پهلوی در تهران است؛ از این رو, تزئینات آجرکاری بناهای تهران در دوران قاجار و پهلوی چیست و عوامل اجتماعی, سیاسی و فرهنگی تأثیرگذار بر آن کدام است؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و شیوه های گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی (مشاهدۀ آثار و عکس برداری) است. یافته ها نشان داد, آجرکاری این دوران تحت تأثیر سه عامل اساسی است؛ 1-عناصر تزئینی هنر اسلامی و سنت های گذشته (اسلیمی, اژدها, قطاربندی, نقش مایۀ هندسی, مشبک, گلچین, رگ چین, فلس ماهی)؛ 2-تزئینات جاری اروپا (گل فرنگی و تزئینات برجسته, برگ کنگر اروپایی1, نروماده ونیزی2, گردنبندی3, برگ برگی4 و گلدانی)؛ 3-تزئینات ایران باستان (برگ کنگرایرانی, برگ پالمت, گل نیلوفر آبی, زنجیره خمپا, فرشتۀ بالدار5, نبرد انسان با موجودات اساطیری, تاج و پَر, پلکان, چینش قرینه پرندگان, سَرعقاب). تزئینات معماری اروپا از اواخر دورۀ «ناصرالدین شاه» و تزئینات ایران باستان از دورۀ «احمدشاه», آجرکاری را تحت تأثیر قرار دادند و تا دورۀ پهلوی اول تداوم یافتند. شایان ذکر است این تأثیرگذاری نه تنها مخدوش کننده نبوده, بلکه در برخی موارد, ترکیب این سه مورد تزئینات بدیعی را ایجاد کرد. نقوش آجرکاری قاجار در مقابل آجرکاری پهلوی تزئینی تر است؛ این درحالی است آجرکاری پهلوی با توجه به گسترش باستان گرایی نشانگر مفاهیمی عمیق تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button