مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

18
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

8
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همپایگی در گروه های دستوری ناهم مقوله از منظر دستور شناختی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 166

چکیده

 در این پژوهش به بررسی همپایگی گروه های دستوری ناهم مقولۀ زبان فارسی در چارچوب دستور شناختی پرداخته ایم. هسپلمث (2007: 1) همپایگی را به ساخت هایی نحوی اطلاق کرده است که در آن ها دو یا چند واحد از یک «نوع», واحدی بزرگ تر را تشکیل می دهند, به طوری که این واحد بزرگ تر همان روابط معناییِ هر یک از واحدهای کوچک تر را با عناصر پیرامون خود دارد. او در تعریف خود, اصطلاح «نوع» را به کار برده و  از به کار بردن اصطلاح «مقوله» پرهیز کرده است؛ چراکه به عقیدۀ وی در همپایگی, همپایه ها همیشه هم مقوله نیستند و می توانند از دو مقولۀ متفاوت باشند. هسپلمث (2009: 43) در توضیح, شرط همپایگی را دارا بودن نقش های معنایی یکسان, و نه هم مقولگی دستوری, عنوان می کند. لنگکر (2009: 349) نیز در یک ساخت همپایه, همپایه ها را موازی و برابر معرفی کرده است؛ اما  او تنها یک جنبه از این توازی را تعلق داشتن به یک مقولۀ دستوری دانسته است؛ چراکه در دستور شناختی, عضویت در مقولۀ دستوریِ یکسان تنها یکی از انواع توازی معنایی است. او به نمونه هایی در زبان انگلیسی اشاره کرده است که در آن ها, گروه هایی به رغم داشتن مقولۀ دستوری یکسان, نتوانسته اند ساخت های همپایۀ قابل قبول تولید کنند. بر این اساس می توان حدس زد که معنا نقش تعیین کننده ای در شرط همپایگی گروه های دستوری ایفا کند. پژوهش هایی که به همپایگی در زبان فارسی پرداخته اند اکثراً در چارچوب دستور زایشی و نحو محور هستند و علاوه بر آن به صورت خاص مسئلۀ همپایگی گروه های دستوری ناهم مقوله را مدنظر قرار نداده اند. از آنجایی که دستور شناختی رویکردی معنامحور است و زبان را با تمامی ابعاد آن به محک می گذارد, اتخاذ رویکرد دستور شناختی نتایجی جدید و متفاوت به دست داده است. بر اساس پژوهش های انجام گرفته در زبان انگلیسی, انتظار بر آن بود که دستور شناختی به کمک تعاریف معنا بنیاد خود از مقوله های دستوری و طرحواره های مربوط به مقوله ها, از عهدۀ تبیین همپایگی گروه های دستوری ناهم مقوله برآید. برای آزمودن این فرضیه تعداد 200 دادۀ دارای ساخت همپایه را از دو روزنامۀ کثیرالانتشار شرق و اعتماد جمع آوری کرده و ساخت های شامل همپایگی گروه های دستوری ناهم مقوله را از میان آن ها برگزیدیم. سپس, بعد از بررسی مبانی نظری دستور شناختی, با کمک ایزار نظریه به بررسی آن ها پرداختیم. نتایج بررسی ها نشان داد مقوله هایی که در زمرۀ رابطه های غیرزمان مند (غیرفرایندها) قرار می گیرند, به شرط داشتن متحرک هم سنخ می توانند با یکدیگر همپایه شوند. بنابراین, در زبان فارسی همپایگی مقوله های حرف اضافه و قید, و همین طور حرف اضافه و صفت امکان پذیر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button