مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,023
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دیدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری درباره لزوم آموزش علوم اجتماعی به دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 634 | صفحه پایان 644

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر با توجه به نقش موثر و انکارناپذیر عوامل اجتماعی و رفتاری در بیماری, سلامت و مرگ و میر, بسیاری از دانشکده های پزشکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه, دروس علوم اجتماعی و رفتاری را در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی جا داده اند. علاوه بر این یک پزشک در تعامل مستقیم با مراجعه کنندگانی است که با شرایط اجتماعی, فرهنگی و اقتصادی متفاوتی به کنش متقابل با پزشک می پردازند, لذا در برنامه آموزشی برخی دانشکده های پزشکی با هدف ارتقا و بهبود کنش متقابل پزشک و مراجعه کنندگان, دروس مربوط به علوم اجتماعی و رفتاری پیش بینی شده اند. دروس علوم اجتماعی و رفتاری شامل طیف نسبتا وسیعی می باشند: جامعه شناسی, روان شناسی, انسان شناسی پزشکی, جمعیت شناسی, اخلاق پزشکی, اقتصاد سلامت, سیاست گزاری سلامت و برنامه ریزی شهری. این تحقیق با هدف شناسایی دیدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعی درباره لزوم آموزش علوم اجتماعی در دانشکده های پزشکی انجام شد.روش کار: اطلاعات با استفاده از پرسشنامه از 126 نفر جمع آوری گردید. سوالات در سه حیطه تحت عنوان حیطه آشنایی با تاثیر ساختار اجتماعی- فرهنگی بر ایجاد و تداوم بیماری, حیطه آشنایی با نقش تفاوت های اجتماعی در مواجهه بیمار با پزشک و فرایند درمان و حیطه ساختار سازمانی درمان و نقش های اجتماعی درون آن تنظیم گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که از نظر هردو گروه آموزش علوم اجتماعی به دانشجویان پزشکی لازم است. هر دو گروه بر روی حوزه های مهم و اولویت دار توافق داشتند. بین دیدگاه دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق می تواند به بازنگری در برنامه آموزشی رشته پزشکی کمک نماید. لزوم آموزش علوم اجتماعی- رفتاری از سوی هر دو گروه مورد تایید است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گروسی، سعیده. (1394). مقایسه دیدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری درباره لزوم آموزش علوم اجتماعی به دانشجویان پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(5)، 634-644. SID. https://sid.ir/paper/116731/fa

    Vancouver: کپی

    گروسی سعیده. مقایسه دیدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری درباره لزوم آموزش علوم اجتماعی به دانشجویان پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(5):634-644. Available from: https://sid.ir/paper/116731/fa

    IEEE: کپی

    سعیده گروسی، “مقایسه دیدگاه پزشکان و متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری درباره لزوم آموزش علوم اجتماعی به دانشجویان پزشکی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 5، pp. 634–644، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116731/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button