مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

41
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

34
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی بر مبنای نظریۀ انگیزش محافظت بر سبک زندگی، افکار منفی و نگرش ناکارآمد افراد افسرده

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: نظریۀ انگیزش محافظت از کارآمدترین نظریه ها در پیش بینی رفتارهای پیشگیرانه است که ابتدا بر انگیزش و سپس بر توسعۀ مهارت های سازگاری تأکید دارد. این نظریه برای درک و پیش بینی قصد و رفتارهای بهداشتی به کار می رود که فرد را در برابر وقایع آسیب زا محافظت می کند؛ به همین منظور, محقق در این مهم, به بررسی اثربخشی آموزش گروهی بر مبنای نظریۀ انگیزش محافظت بر سبک زندگی, افکار منفی و نگرش ناکارآمد افراد افسرده پرداخته است. مواد و روش­ها: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری همۀ مراجعان مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط بودند که در بهار 1402, به مرکز یاریگر شهرستان قائم شهر مراجعه کردند. با توجه به اینکه در آموزش گروهی از 15 تا 20 نفر استفاده می شود؛ بنابراین, تعداد 40 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه های سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت والکر و همکاران (1987), نگرش های ناکارآمد وایزمن و بک (1978) و افکار خودآیند منفی کندال و هولون (1980) پاسخ دادند. از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه, تحلیل کوواریانس یک متغیره و چندمتغیره استفاده گردید و P<0. 05 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد. یافته­های پژوهش: نتایج نشان داد که میانگین نمره های سبک زندگی, افکار خودآیند منفی و نگرش های ناکارآمد در گروه آزمایش با گروه کنترل از نظر آماری در سطح کمتر از یک صدم (P=0. 01) تفاوت معناداری دارد؛ همچنین میانگین های پس آزمون افکار خودآیند منفی و نگرش های ناکارآمد آزمودنی هایی که در گروه آزمایش تحت آموزش انگیزش محافظت از خود, قرار داشتند, در مقایسه با گروه کنترل که تحت آموزش قرار نداشتند, کاهش داشت و اندازۀ اثر برای عضویت گروهی برای سبک زندگی برابر با Eta=0. 83, برای افکار خودآیند منفی برابر با Eta=0. 69 و برای نگرش های ناکارآمد برابر با Eta=0. 62 بود. بحث و نتیجه گیری: آموزش انگیزش محافظت از خود بر ارتقای سبک زندگی, کاهش افکار خودآیند منفی و نگرش های ناکارآمد افراد افسرده اثربخش است و با توجه به ماهیت نظریۀ انگیزش محافظت پیشنهاد می شود, برای بهبود سبک زندگی, افکار منفی و نگرش ناکارآمد افراد افسرده استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button