مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله طرح

مشخصات مقاله

مجری: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
سال:1403 | تاریخ پایان:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات طرح

عنوان

ارزیابی و معرفی مدل های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی؛ 2. بررسی تجارب جهانی انتفاع عادلانه کشاورزان خرده مالک از بازار (19880)

شماره مسلسل

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 50

چکیده

 بخش کشاورزی, نقش مهمی در درآمدزایی, ایجاد اشتغال و تحقق امنیت غذایی دارد و یکی از اساسی‏ ترین مؤلفه‏ های اثرگذار بر عملکرد این بخش, بازاریابی محصولات کشاورزی است. نظام بازاریابی, در عرضه به‏ موقع و مناسب محصول باکیفیت و ایجاد درآمد مناسب برای تولیدکنندگان نقش مهمی دارد و لذا چالش های مربوطه, منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به خطر انداخته و همچنین برقراری امنیت غذایی را با اخلال مواجه می نماید. یکی از مهم ترین عوامل ایجادکننده چالش در نظام بازاریابی محصولات کشاورزی, فعالیت واسطه های غیرضرور و سهم‏ بری ناعادلانه آنها از زنجیره مربوطه است. گزارش سیاستی حاضر با مطالعه تجارب جهانی, به ارائه مدل های مختلف کوتاه کردن طول زنجیره تأمین و حذف واسطه های غیرضرور پرداخته است. در این راستا, تجربه اجرای 19 مدل در 14 کشور مختلف جهان بررسی شده است. نتایج نشان می‏دهد, کشور های پیشرو با تأکید بر افزایش انتفاع کشاورزان به ویژه خرده مالکان از زنجیره, رویکردهای نوآورانه و کارآمدی مانند مدل های فروش مستقیم در مزرعه, مدل های بازار کشاورزان, مدل های مزرعه به مصرف کننده (سبد محصولات), ابتکارات مصرف کننده محور (کشاورزی اجتماع پشتیبان و گروه های خرید همبسته), تعاونی ها و تشکل های کشاورزی و استفاده از پلتفرم های دیجیتال و تجارت الکترونیک را اتخاذ نموده اند. گزارش حاضر, با استفاده از درس‏ آموخته‏ های این مدل‏ها, خطوط راهنمای اساسی و کلیدی را مشتمل بر الزامات تدوین برنامه تحولی بازار محصولات کشاورزی در کشور با تأکید بر انتفاع کشاورزان خرده مالک و نیز معیارهای ارزیابی مربوطه را احصا و پیشنهادهایی را برای تحقق بازارهای فراگیر و پایدار محصولات کشاورزی کشور ارائه کرده است. درنهایت, پیشنهاد شده است که برنامه اقدام توسعه بازارهای کشاورزان با رویکرد حذف واسطه‏ های غیرضرور, توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سایر دستگاه‏ها و تشکل‏های مربوطه تدوین و اجرا گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button