مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جدال هویتی در پارک، رقابت قاعده مند در چهارراه:دو نما از کودکی در فضای شهری

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 175

چکیده

 مطالعات انسان شناختی که به تعریف «فرهنگ کودکی»پرداخته اند, با دغدغه استخراج ارزش ها, رفتارها, هنجارها و معناسازی های مختص دنیای کودکی, به فضاهایی روی آورده اند که نمونه ای از «جامعه» بکر کودکان در آن قابل مشاهده و تحلیل باشد. فضای مدرسه, مهدکودک, زمین بازی و..., یا به عبارتی فضاهایی که توسط بزرگسالان برای کودک طراحی و تعریف شده اند, میدان های غالب این مطالعات هستند. سوالی که مطرح می شود این است: آیا در فضای شهری که متعلق به هیچ کس نیست, باز هم شاهد شکل گیری «فرهنگ کودکی» خواهیم بود؟ در شرایط مهاجرت, فضای محله میزبان چه جایگاهی در«دنیای کودکی» دارد؟ معناسازی و روابط اجتماعی در دنیای کودکانی که کودک خیابانی نیستند ولی, برای کار, زمان قابل توجهی از روزمره شان را در خیابان سپری می کنند, چگونه شکل می گیرد؟ در پی این سوال ها دو پژوهش قوم نگارانه: یکی در فضای پارک و دیگری در چهارراه انجام گرفت. مشارکت کودک, به عنوان یک کنش گر اجتماعی, در بازتعریف و تنظیم محیط فیزیکی-اجتماعی اش مهم ترین دستاورد این پژوهش ها بود. در بخش اول این مقاله خواهیم دید که چگونه با قلمروسازی در فضای پارک, کودک مهاجر در شکل گیری هویت شهری و ادغام گروه خانوادگی-قومی خود مشارکت می کند. در بخش دوم خواهیم دید که هنگام هادوری, چگونه کودکان با وضع مقررات خاص خود موقعیت پررقابت چهارراه را سامان می بخشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسفاری، میترا. (1396). جدال هویتی در پارک, رقابت قاعده مند در چهارراه:دو نما از کودکی در فضای شهری. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 13(46 )، 147-175. SID. https://sid.ir/paper/118159/fa

    Vancouver: کپی

    اسفاری میترا. جدال هویتی در پارک, رقابت قاعده مند در چهارراه:دو نما از کودکی در فضای شهری. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1396؛13(46 ):147-175. Available from: https://sid.ir/paper/118159/fa

    IEEE: کپی

    میترا اسفاری، “جدال هویتی در پارک, رقابت قاعده مند در چهارراه:دو نما از کودکی در فضای شهری،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 13، no. 46 ، pp. 147–175، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button