مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

821
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

التجربه السلافیه و الدرس المقارن للادب (ادبیات تطبیقی در کشورهای اروپای شرقی)

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 37

کلیدواژه

التجربه السلافیه (ادبیات تطبیقیQ3
کشورهای اروپای شرقی)Q3

چکیده

 چکیده عربی:تعد التجربه السلافیه احدی المحاولات الهامه و النافعه فی مجال الدراسات الادبیه المقارنه, مع انها قومیه فی شکلها و اشتراکیه فی محتواها, لکنها انسانیه و عالمیه فی نزعتها و هی, بعد المدرستین الفرنسیه و الامریکیه, اشهر المحاولات الموجوده فی عالم الادب المقارن. ممثلو هذا الاتجاه المقارن بنطلقون من النظریه "المارکسیه القائله ان الادب جزء من" البناء الفوقی" للمجتمع, فیتغیر و یتطور بتغییر المجتمع و تطوره, و فضلا عن ان لکل مجتمع ادبا خاصا, فهناک لکل طبقات المجتمع الواحد ایضا ادب یصوره ادیب تلک الطبقه فی مولفاته و دراساته سواء بطریقه واعیه ام غیر واعیه, و لذلک فاننا حینما ندخل فی اطار الدراسات المقارنه و نبحث عن وجوه التشابه بین ادبین او وجوه اختلافهما لابد لنا ان نری الواقع الاجتماعی و الاقتصادی الذی یسود فی المجتمعین, لانهما یودیان دورا هاما و رئیسا فی الانتاجات الادبیه. چکیده فارسی:تجربه مطالعات ادبیات تطبیقی کشورهای اروپای شرقی یکی از تلاش های سودمند در این زمینه می باشد. علی رغم این که مکتب اروپای شرقی ملی گرایانه و سوسیالیستی است, اما دارای گرایش های انسانی و جهانی می باشد و بعد از دو مکتب فرانسوی و امریکایی مشهورترین مکتب ادبیات تطبیقی به شمار می رود. روند شکل گیری, سیر تحول ادبیات تطبیقی در این کشورها, بیان دیدگاه خاص آنها در خصوص پژوهش های تطبیقی, و وجه تسمیه های گوناگونی این مکتب ادبیات تطبیقی از جمله مسایل مورد توجه پژوهش گران بوده است. با عنایت به تعامل درخور و توجه کشورهای اروپای شرقی به ادبیات سایر کشورها و مخصوصا کشورهای شرقی و اسلامی, مساله ضرورت توجه به دیدگاه این کشورها مطرح می شود, تا از این طریق, علاوه بر تقویت روند گسترش دایره پژوهش های تطبیقی, از پدیده خودمحوری هم که در بعضی از پژوهش های تطبیقی غربی شاهد شکل گیری آن هستیم, کاسته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خضری، حیدر. (1387). التجربه السلافیه و الدرس المقارن للادب (ادبیات تطبیقی در کشورهای اروپای شرقی). الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، 4(10)، 19-37. SID. https://sid.ir/paper/118751/fa

    Vancouver: کپی

    خضری حیدر. التجربه السلافیه و الدرس المقارن للادب (ادبیات تطبیقی در کشورهای اروپای شرقی). الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها[Internet]. 1387؛4(10):19-37. Available from: https://sid.ir/paper/118751/fa

    IEEE: کپی

    حیدر خضری، “التجربه السلافیه و الدرس المقارن للادب (ادبیات تطبیقی در کشورهای اروپای شرقی)،” الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، vol. 4، no. 10، pp. 19–37، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118751/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا