مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حساسیت و ویژگی معاینات چشم بدو ورود به مدرسه دانش آموزان شهرستان دزفول، 1383

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه و اهداف: شناسایی زودرس اختلالات بینایی سنین پایین با میزان پاسخ مناسب تری همراه است. یکی از راه های شناسایی این اختلالات غربالگری دید در بدو ورود به مدرسه می باشد. با توجه به اهمیت این برنامه ها هدف از این گزارش تعیین اعتبار معاینات چشم بدو ورود به مدرسه در دانش آموزان دزفول می باشد.روش کار: طی یک مطالعه مقطعی و با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای, تعداد 5721 نفر دانش آموز دزفولی از 39 خوشه انتخاب شدند. از افراد شرکت کننده در این مطالعه اطلاعات مربوط به معاینات دید 2158 دانش آموز که در زمان آغاز سال تحصیلی توسط مربیان و معلمان صورت گرفته بود از پرونده های آنان استخراج شد و با نتایج به دست آمده از معاینات اپتومتریست ها مقایسه شد. سنجش حدت بینایی اصلاح نشده, توسط اپتومتریست ها و مربیان بوسیله چارت E صورت گرفت.نتایج: معاینات غربالگری انجام شده در دانش آموزان شهرستان دزفول بر اساس معاینات اپتومتریست ها دارای 25% حساسیت و 6/96% ویژگی بود هم چنین ارزش اخباری مثبت و منفی معاینات غربالگری به ترتیب 4/13% و 4/98% بود. اختلاف مشاهده شده حساسیت و ویژگی بین دو جنس از نظر آماری معنی دار نیست (p=0.356 و p=0.228) اختلاف مشاهده شده در شهر و روستا فقط در مورد ویژگی از نظر آماری معنی دار است به طوری که این مقدار در روستا بیشتر است (P<0.001).نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد که معاینات غربالگری صورت گرفته در مدارس دزفول برای اختلالات بینایی از اعتبار و صحت کافی برخوردار نبوده است و حساسیت کافی برای یافتن موارد را نداشته است. لازم است با همکاری ارگان های مربوطه چاره ای در این خصوص اندیشیده شود تا موارد منفی کاذب مشاهده شده را در معاینات بدو ورود به مدرسه با غربالگری هوشیارانه تر کاهش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتوحی، اکبر، خبازخوب، مهدی، هاشمی، حسن، و محمد، کاظم. (1386). حساسیت و ویژگی معاینات چشم بدو ورود به مدرسه دانش آموزان شهرستان دزفول, 1383. مجله اپیدمیولوژی ایران، 3(1-2)، 11-17. SID. https://sid.ir/paper/120645/fa

    Vancouver: کپی

    فتوحی اکبر، خبازخوب مهدی، هاشمی حسن، محمد کاظم. حساسیت و ویژگی معاینات چشم بدو ورود به مدرسه دانش آموزان شهرستان دزفول, 1383. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1386؛3(1-2):11-17. Available from: https://sid.ir/paper/120645/fa

    IEEE: کپی

    اکبر فتوحی، مهدی خبازخوب، حسن هاشمی، و کاظم محمد، “حساسیت و ویژگی معاینات چشم بدو ورود به مدرسه دانش آموزان شهرستان دزفول, 1383،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 3، no. 1-2، pp. 11–17، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120645/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button