مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,994
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,281
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه علم، فن آوری و نوآوری، رهیافت شاخص های علم سنجی

صفحات

 صفحه شروع 475 | صفحه پایان 484

چکیده

 بررسی ها نشان می دهد که فعالیت های مربوط به توسعه علم, فن آوری و نوآوری, به عنوان پیشران های اصلی بهره وری و رشد اقتصادی محسوب می شود و به طور چشم گیری به توسعه اقتصادی و بهبود سطح زندگی جوامع یاری می رساند. بر این اساس, دولت ها و سازمان های بین المللی, همواره با بهره گیری از شیوه های مختلف و در ابعاد گوناگون, سنجش و ارزیابی علم, فن آوری و نوآوری را در دستور کار خود قرار می دهند.مقاله حاضر در نظر دارد با تکیه بر روش کتابخانه ای و بهره گیری از اسناد, مدارک و شواهد موجود, ضمن شناسایی جایگاه شاخص های علم سنجی در دستورالعمل های بین المللی سنجش علم, فن آوری و نوآوری, رویکردها و شیوه های موجود در هر یک از این دستورالعمل ها را در زمینه سنجش علم , فن آوری و نوآوری مورد بررسی, مطالعه و مقایسه قرار دهد و به ارزیابی مقایسه ای ویژگی ها و تفاوت های آن ها با یکدیگر بپردازد. شاخص های علم سنجی «موسسه اطلاعات علمی(ISI) », «دستورالعمل اسلو(Oslo) » و «دستورالعمل های خانواده فراسکاتی (Frascati) », که هر یک از ابعاد گوناگون سنجش علم, فن آوری یا نوآوری را مورد توجه قرار می دهد, از جمله مواردی است که در مقاله حاضر مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که در هر یک از این دستورالعمل ها, شاخص های کتاب سنجی و علم سنجی دارای جایگاه ویژه ای است. نتایج این تحقیق می تواند ضمن گشودن افق های تازه این حوزه برای متخصصان علوم کتابداری و اطلاع رسانی, زمینه های لازم را برای ورود آن ها به مباحث مطرح در این زمینه ایجاد نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی چاکلی، عبدالرضا، و حسن زاده، محمد. (1389). توسعه علم, فن آوری و نوآوری, رهیافت شاخص های علم سنجی. مدیریت اطلاعات سلامت، 17(4 (پیاپی 16))، 475-484. SID. https://sid.ir/paper/122170/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی چاکلی عبدالرضا، حسن زاده محمد. توسعه علم, فن آوری و نوآوری, رهیافت شاخص های علم سنجی. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1389؛17(4 (پیاپی 16)):475-484. Available from: https://sid.ir/paper/122170/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرضا نوروزی چاکلی، و محمد حسن زاده، “توسعه علم, فن آوری و نوآوری, رهیافت شاخص های علم سنجی،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 17، no. 4 (پیاپی 16)، pp. 475–484، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122170/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button