Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,379
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,209
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر درگیری خانواده در اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) کوتاه مدت بر بهبود نوجوانان دختر دارای علایم اختلال شخصیت مرزی

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 125

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درگیری خانواده در درمان با اجرای گروهی فنون رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) کوتاه مدت به نوجوانان دختر دارای علایم اختلال شخصیت مرزی با حضور و عدم حضور مادران آنها درخلال درمانشان بود. از نوجوانان دختر پایه های نهم تا یازدهم ناحیه 4 مشهد در سال تحصیلی 96-1395 تعداد 1458 پرسشنامه غربالگری مقیاس هنجار شده ویژگی های شخصیت مرزی کودکان اجرا شد و تعداد 280 نفر با نمرات بالاتر از خط برش تعیین شدند. سپس نمونه ای 46 نفره انتخاب شد و معیار های ورود: سن 16 تا 18 سال, زندگی همراه با خانواده, موافقت مادر برای شرکت در درمان و معیار خروج: بیماری جسمی و روانی همبود, کنترل شدند. آزمودنی ها به روش تصادفی ساده به سه گروه: 1-آزمایش یک (دختران نوجوان) 2-آزمایش دو (دختران نوجوان و مادرانشان) و 3-گروه کنترل (دختران نوجوان), تقسیم شدند. هر دو گروه آزمایشی درمان دیالکتیکی را بصورت گروهی در 12 جلسه دریافت کردند اما گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. مقیاس هنجار شده ویژگی های شخصیت مرزی کودکان (BPFS-C) در مراحل پس آزمون و پیگیری مجدداً توسط هر سه گروه تکمیل شد. داده های بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه با اندازه گیری های مکرر و فرمول معناداری بالینی, تحلیل شدند. تغییرات معنادار آماری برای گروه های آزمایش بدست نیامد. با این حال معناداری بالینی در گروه آزمایش یک و دو مشاهده شد و در گروه دوم که دختران نوجوان همراه با مادرانشان فنون درمانی را دریافت می کردند تغییرات درمانی برجسته بود. مؤلفه های بی ثباتی عاطفی, مشکلات هویت, روابط منفی و خود جرحی تغییر کرده بودند. نتیجه این که درمان دیالکتیکی برای نوجوانان مرزی مفید و تاثیرگذار است و حضور مادران در درمان اثربخشی درمان را در این نوجوانان افزایش می دهد و قابل توصیه به متخصصان بالینی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آذرفر، فاطمه، مکوندحسینی، شاهرخ، و صباحی، پرویز. (1398). بررسی تاثیر درگیری خانواده در اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) کوتاه مدت بر بهبود نوجوانان دختر دارای علایم اختلال شخصیت مرزی. خانواده پژوهی، 15(57 )، 105-125. SID. https://sid.ir/paper/122556/fa

    Vancouver: کپی

    آذرفر فاطمه، مکوندحسینی شاهرخ، صباحی پرویز. بررسی تاثیر درگیری خانواده در اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) کوتاه مدت بر بهبود نوجوانان دختر دارای علایم اختلال شخصیت مرزی. خانواده پژوهی[Internet]. 1398؛15(57 ):105-125. Available from: https://sid.ir/paper/122556/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه آذرفر، شاهرخ مکوندحسینی، و پرویز صباحی، “بررسی تاثیر درگیری خانواده در اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) کوتاه مدت بر بهبود نوجوانان دختر دارای علایم اختلال شخصیت مرزی،” خانواده پژوهی، vol. 15، no. 57 ، pp. 105–125، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122556/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا