Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

623
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و تبیین مدل اخلاقی رفتار شهروندی سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 154 | صفحه پایان 163

چکیده

 زمینه: رفتار شهروندی سازمانی رفتاری اخلاقی است که تحولی در حوزه رفتار سازمانی ایجاد نموده است, این مفهوم باعث ایجاد سازمان های نوآور, منعطف و بهره ور می شود. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاقی رفتار شهروندی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش است. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کارکنان اداره آموزش و پرورش که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به کار بوده و برابر با 420 نفر است. حجم نمونه براساس جدول مورگان برابر با 203 نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهش براساس مطالعات کتابخانه ای و جمع بندی نظرات اساتید خبره تهیه گردید. روایی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی تایید شد. روش آماری استفاده شده در این پژوهش, مدل معادلات ساختاری بوده که شامل تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر است. یافته ها: نتایج استخراج شده از این پژوهش حاکی از آن است که کلیه عوامل اخلاقی در این مدل تلفیقی (عوامل هوش اخلاقی, هوش عاطفی, اعتماد آفرینی سازمانی) با رفتار شهروندی سازمانی, رابطه ای مستقیم دارند. در نهایت هر چه عامل اخلاقی تعهد سازمانی قوی تر باشد, اثر مسیولیت پذیری بر اعتماد آفرینی سازمانی بیشتر است. نتیجه گیری: نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد, کلیه اجزای مدل و روابط بین آن معنادار بوده و همبستگی مطلوبی بین متغیرها وجود دارد. بالاترین میزان همبستگی بین گذشت و اعتماد آفرینی سازمانی و کمترین همبستگی بین خود آگاهی و اعتماد آفرینی سازمانی وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، محمد. (1397). طراحی و تبیین مدل اخلاقی رفتار شهروندی سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری، 13(1 )، 154-163. SID. https://sid.ir/paper/122907/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی محمد. طراحی و تبیین مدل اخلاقی رفتار شهروندی سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1397؛13(1 ):154-163. Available from: https://sid.ir/paper/122907/fa

    IEEE: کپی

    محمد موسوی، “طراحی و تبیین مدل اخلاقی رفتار شهروندی سازمانی،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 13، no. 1 ، pp. 154–163، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122907/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا