Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    489
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 489

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    646
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

زمینه: علیرغم اهمیت ریسک اعتباری در فعالیت بانک ها و موسسات مالی، به نظر می رسد حرکت منسجم و سازمان یافته ای برای ایجاد مدل های ریسک اعتباری به خصوص در اقتصاد ایران، صورت نگرفته است. همچنین ویژگی های اخلاقی مشتریان می تواند اثر قابل ملاحظه ای در بازپرداخت تعهدات شان و به عبارت دیگر کاهش ریسک اعتباری داشته باشد. بنابراین تدوین نظام جامع مدیریت ریسک اعتباری از جمله ضروریات نظام بانکی کشور به حساب می آید. رتبه بندی اعتباری مشتریان در بلندمدت باعث افزایش سودآوری؛ بهره وری بیشتر و پیشی گرفتن از رقبا می شود. برخورداری از یک مدل ریسک کارآمد و لحاظ نمودن ویژگی های اخلاقی مشتریان در مدل نه تنها تصمیم گیری در زمینه اعتبار و گرفتن وثیقه ها را تسهیل می نماید، بلکه افزون بر کاهش هزینه مبادله موجب خواهد شد که سیستم بانکی از الگوی کارآمدی در تخصیص سرمایه به بخش های مختلف اقتصادی برخوردار شود. نتیجه گیری: در مطالعه حاضر با ارائه تکنیک مدل های چندسطحی، به بررسی و شرح این روش برای طراحی مدل ریسک اعتباری مشتریان بانک ها و لحاظ نمودن ویژگی های اخلاقی مشتریان به عنوان متغیر توضیحی در مدل خواهیم پرداخت. در نتیجه در یک مدل رگرسیون لاجستیک و با رویکرد چندسطحی، لحاظ ویژگی های اخلاقی مشتریان به عنوان یک متغیر توضیحی در کنار سایر متغیرهای توضیحی (نظیر سابقه همکاری با بانک، درآمد، نسبت های مالی مشتریان حقوقی و. . . )، نقش مهمی را می تواند در بیان رفتار ریسک اعتباری ایفا نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 646

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    770
  • دانلود: 

    643
چکیده: 

زمینه: توجه به اخلاق مداری پلیس موضوع جدیدی نیست که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و یا سابقه ای نداشته باشد. این موضوع سال ها است که مورد توجه سازمان های پلیسی در سراسر دنیا و نیز پلیس در جمهوری اسلامی ایران است. در این بین یکی از چالش برانگیزترین ماموریت های پلیس از حیث توجه به مباحث اخلاقی، حفظ نظم در مدیریت و کنترل ازدحاماتی است که با هدف اعتراضی تشکیل شده است. به همین منظور، این مقاله مطالعه و بررسی چالش ها و راهکارهای اخلاقی پلیس در مدیریت اغتشاشات و ازدحامات اعتراض آمیز را مورد توجه قرار داده است. نتیجه گیری: با بررسی چالش ها و ابهامات فلسفی-نظری، قانونی و مدیریتی-اجرایی مشخص شد یکی از راه های ترویج اخلاق در سازمان تدوین خط مش های اخلاقی است. بنابراین به منظور مواجه با این چالش ها در سازمان پلیس، مواردی پیشنهاد شده است که می تواند در طرح ریزی ها و برنامه ریزی های عملیاتی مورد توجه باشد و یا اینکه در قالب گزاره های اخلاقی در اسناد اخلاقی پلیس مورد استفاده قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 770

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صالحی تابنده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    18-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    705
  • دانلود: 

    354
چکیده: 

زمینه: در سال های اخیر سازمان ها با تغییر پیوسته نقش حسابرسی داخلی مواجه بوده اند. وظیفه حسابرسی داخلی از فعالیتی نظارتی، به ارزیابی کیفیت و کفایت کنترل های داخلی، کمک به مدیریت ریسک واحد تجاری، ایفای نقش مشاوره ای و درنهایت بهبود حاکمیت شرکتی اثربخش تبدیل شده است و همواره این تغییر نقش با حمایت های همه جانبه سازمان ها، ذینفعان، و نهادهای قانون گذار همراه بوده است. پژوهش حاضر رابطه مکانیسم های حاکمیت شرکتی و تجربه را با تصمیم گیری اخلاقی حسابرسان داخلی نشان می دهد. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه شامل افراد فعال در کار حسابرسی داخلی هست. از میان جامعه169 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده است. پنج سناریو در شرایط سخت مطرح شده است و هر سناریو شامل دو سوال می باشد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش رگرسیون لجستیک مولتی نومینال و آنالیز واریانس استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد حسابرسان داخلی، نسبت به مسائل اخلاقی حساس هستند، و سایر مکانیزم های اساسی حاکمیت شرکتی با توانایی واکنش اخلاقی حسابرس داخلی در مواجهه با شرایط سخت رابطه دارند. همچنین حسابرسان داخلی مجرب تر مواضع اخلاقی بیشتری به نسبت حسابرسان کم تجربه تر اتخاذ می کنند. نتیجه گیری: بنابراین به شرکت ها توصیه می شود با آموزش و تدارک مکانیزم های حمایتی، حسابرسان داخلی را برای رویارویی با شرایط سخت آماده کنند. همچنین سازمان های حاکم بر حرفه حسابرسی باید توجه بیشتری در مورد جنبه های اخلاقی حسابرسی داخلی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 705

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 354 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    27-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    782
  • دانلود: 

    481
چکیده: 

زمینه: ارتباط بین فضیلت، عملکرد فردی و سازمانی بخش قابل توجهی از مطالعات مثبت گرای سازمانی را در بر می گیرد. هدف پژوهش کنونی، بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی و اعتمادسازمانی در یک سازمان دولتی بود. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یک سازمان دولتی اخلاق محور بوده که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 127 نفر انتخاب و در نهایت 125 پرسشنامه تحلیل شده است. ابزار پژوهش شامل مقیاس فضیلت سازمانی و اعتماد سازمانی بود، که پس از محاسبه روایی و پایایی آنها، مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل داده ها بوسیه آزمون تی تک نمونه ای، هبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد میانگین ابعاد اعتمادسازمانی در سازمان مورد مطالعه به جز در بعد درستکاری، بالاتر از حد کفایت قابل قبول می باشد، سازمان مورد مطالعه سازمانی فضیلت گرا نبوده است، بین ابعاد اعتمادسازمانی با فضیلت سازمانی، به جز در بعد (همبستگی با بخشش )، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: سرانجام فضیلت سازمانی پیش بینی کننده مثبت و معنادار اعتمادسازمانی می باشد. یافته های این پژوهش می تواند در حرکت سازمان ها به سمت فضیلت گرایی نقش ایفا نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    38-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    543
  • دانلود: 

    311
چکیده: 

زمینه: یکی از رویکرد های نوین در حوزه رفتار های غیراخلاقی بحث رهبری مخرب است. این رهبران رفتارهایی از خود بروز می دهند که سلامت سازمان یا افراد را بر هم می زند. هدف پژوهش حاضر کشف مولفه های رفتار مخرب رهبران در ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی است. روش: مطالعه حاضر، پژوهشی کیفی است که با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش حاضر مجموعه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی با حداقل 10 سال سابقه کار بودند. نمونه مورد مطالعه، 16 نفر از این افراد بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تحلیل داده ها با روش کلایزی صورت گرفت. یافته ها: پس از جمع آوری داده ها، جملات کلیدی مصاحبه ها استخراج شدند و 34 مولفه متفاوت کشف شد. مولفه های به دست آمده در قالب نه بُعد رفتار های ناشایست، عدم صداقت، کنترل بیش از حد، رفتار های سیاسی نامطلوب، خودشیفتگی، نداشتن تخصص و مهارت، بی هدفی و بی برنامگی، سوءاستفاده از منابع سازمانی و ضعف در انگیزش بخشی طبقه بندی شدند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که برمبنای تجربه کاری کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی، مدیران این حوزه، رفتار های مخرب گوناگونی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 311 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    48-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    718
  • دانلود: 

    339
چکیده: 

زمینه: سازمان های موفق امروزی، سازمان هایی هستند که دانش جدید را خلق و یا کسب کرده و آن را به شیوه های کاربردی برای بهبود فعالیت هایشان بدل کرده اند و این مهم از طریق رعایت اصول اخلاق حرفه ای همچون مفاهیم حفظ حریم خصوصی، آزادی های اساسی، مسوولیت اخلاقی، نگرش ارزشی و مسئولانه، احساس همکاری و مالکیت و رازداری منجر می شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مدیریت دانش از طریق اخلاق حرفه ای انجام گردید. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران 269 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل: پرسشنامه های اخلاق حرفه ای (16 سوال) و مدیریت دانش (16 سوال) بودند. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که اخلاق حرفه ای به طور مثبت و معنادار مدیریت دانش را پیشبینی می کند (r=0. 73) و همچنین نتایج به طور اخص نشان دهنده این است که بین ابعاد اخلاق حرفه ای (نگرش ارزشی، دیدگاه مسوولانه، احساس همکاری و مالکیت و رازداری) و ابعاد مدیریت دانش (کسب دانش، ذخیره دانش، توسعه دانش و به کارگیری دانش) رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که اگر کارکنان دانشگاه از روحیه مسوولیت پذیری، حفظ مالکیت معنوی دانش به اشتراک گذاشته شده، حس همکاری در تسهیم اطلاعات و نگرش ارزشی به استقرار مدیریت دانش برخوردار باشند، می توانند با رعایت اصول اخلاقی و مدیریت دارایی های دانشی سازمان منجر به تحقق اهداف و رسالت دانشگاه شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 718

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 339 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    56-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1063
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

زمینه: رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی، تاثیر چشم گیری بر روی فعالیت ها و عملکرد فردی و گروهی و نتایج سازمان دارد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل نقش رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی در کاهش ترک خدمت سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی و اعتماد انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. حجم جامعه آماری 4000 نفر از کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران(5/0 = d و 5/0 = p) با توجه به جامعه آماری، 384 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار SmartPLS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پزوهش نشان داد که رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی و اعتماد ارتباط منفی و معناداری با ترک خدمت سازمانی دارند. نتیجه گیری: مدیران شرکت های نفتی با بکارگیری سبک رهبری اخلاقی و بروز رفتارهایی همچون عمل گرایی و توسعه روابط بین فردی و همچنین بهبود اخلاق سازمانی می توانند اطمینان، صداقت، صراحت، تمایلات همکاری جویانه و رفتار مبتنی بر اعتماد کردن و تعهد سازمانی را در کارکنان افزایش داده که ارتقای آنها منجر به کاهش ترک خدمت سازمانی خواهد گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    461
  • دانلود: 

    558
چکیده: 

در جهان امروز تغییر سریع است و سازگاری بخش مهمی از موفقیت در عصر حاضر شمرده می شود. هسته اصلی سازگاری، نوآوری، تفکر سیستمی، یادگیری سازمانی، بینش مشترک، مشتری گرایی و ایجاد تغییر است. سازگاری سازمانی عامل بقای سازمان است که در این میان نقش رهبری معنوی بسیار برجسته است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر رهبری معنوی در پرتو باورهای اخلاقی بر سازگاری است. روش: این تحقیق از لحاظ روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل 541 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن استان آذربایجان شرقی می باشد. حجم نمونه303 نفر از کارکنان بوده که با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه های محدود تعیین شده است. روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده می باشد. برای عملیاتی کردن متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های رهبری معنوی، سازگاری سازمانی و باورهای اخلاقی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر در قالب مدل معادلات ساختاری بهره گیری شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که رهبری معنوی بر سازگاری سازمانی و باورهای اخلاقی کارکنان تاثیر مثبتی دارد. همچنین رهبری معنوی براساس باورهای اخلاقی کارکنان بر سازگاری تاثیر دارد. نتیجه گیری: با توجه به تاثیرپذیری سازگاری از رهبری معنوی می توان با تقویت معنویت در محیط کار و مولفه های رهبری معنوی در مدیران، ظرفیت سازگاری سازمان را تقویت نمود. در این راستا پیشنهاداتی در جهت تقویت ظرفیت سازگاری سازمان داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    74-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    841
  • دانلود: 

    927
چکیده: 

زمینه: امروزه اهمیت توجه به منابع انسانی به منظور رشد و ترقی سازمان های ورزشی به عنوان یک اولویت اساسی در راس تصمیم  گیری  ها و فعالیت مدیران سازمان  های ورزشی قرار گرفته است. هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با جو کاری اخلاقی مربیان زن و مرد انجمن پیلاتس بود. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را مربیان انجمن پیلاتس ایران در شهر تهران تشکیل داد (N=147) نمونه آماری این تحقیق را 130 نفر از مربیان که به روش تصادفی انتخاب شدند تشکیل داد. از پرسشنامه های کیفیت زندگی کاری و جوکاری اخلاقی برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که کیفیت زندگی کاری با جو کاری اخلاقی مربیان ارتباط مثبت و معنی  داری دارد و جو کاری اخلاقی، کیفیت زندگی کاری مربیان را پیش بینی می کند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که با افزایش جو کاری اخلاقی، کیفیت زندگی کاری مربیان افزایش می  یابد. لذا پیشنهاد می  شود که مدیران، الگوهای اخلاقی را در کار ارتقا دهند و انتظارات سازمان را به مربیان منتقل کنند، زیرا با این عمل هنجارهای نقض ناپذیر سازمان شکل می گیرد و سبب افزایش کیفیت زندگی کاری مربیان می  شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 841

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 927 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قلاوندی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    82-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    607
  • دانلود: 

    621
چکیده: 

زمینه: بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و رفتارهای کارکنان از حیطه های پژوهشی مهمی به شمار می رود، زیرا سازمان های آموزشی با ایجاد یک برنامه رهبری اخلاقی می توانند اخلاقیات را در محیط کار رهبری کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی با رضایت از زندگی انجام گردید. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل 650 نفر دبیران زن دبیرستان های ناحیه یک شهرستان ارومیه بودند که 159 نفر آنها از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری و به وسیله نرم افزار آماری LISRE تحت روش های تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد رهبری اخلاقی بر فرسودگی شغلی تاثیر دارد، و منفی بودن ضریب مسیر نشان می دهد که با افزایش رهبری اخلاقی می توان کاهش فرسودگی شغلی را پیش بینی کرد. همچنین فرسودگی شغلی نیز بر رضایت از زندگی تاثیر دارد. به این صورت که با کاهش میزان فرسودگی شغلی در سازمان می توان افزایش میزان رضایت از زندگی را پیش بینی کرد. و در نهایت رهبری بر رضایت از زندگی اثر مثبتی دارد. یعنی با افزایش میزان رهبری اخلاقی می توان افزایش میزان رضایت از زندگی را نیز پیش بینی کرد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تایید و این نتیجه حاصل گردید که بین متغیرهای رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی با رضایت از زندگی رابطه معنی دار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 607

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 621 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    91-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    591
چکیده: 

زمینه: اکثر تحقیقات انجام شده در زمینه فرار مالیاتی جنبه تامین مالی عمومی و اقتصادی آن را مورد بررسی قرار داده اند و از نقطه نظر اخلاقی و فلسفی کمتر به این موضوع پرداخته شده است. ازاین رو در این پژوهش رابطه اخلاق فردی و اجتناب از پرداخت مالیات مورد بررسی قرار گرفته است. روش: پژوهش حاضر کاربردی از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته های علوم اداری شهر کرمان می باشد. حجم نمونه تعیین شده به منظور بررسی فرضیه های پژوهش 520 نفر می باشد که به صورت تصادفی از جامعه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه استاندارد می باشد و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از میانگین نمرات داده شده و مقایسه میانگین ها استفاده شد. یافته ها: براساس یافته های پژوهش حاضر، چنانچه افراد دولت را در تخصیص منابع دریافتی و مالیات های وصول شده ناکارآ تشخیص دهند، اجتناب از پرداخت مالیات را اخلاقی تر دانسته و دولت را حائز شرایط اخذ مالیات از خود نمی دانند. یافته ها همچنین حاکی از این است که دانشجویان رشته حسابداری در مقایسه با دانشجویان رشته اقتصاد و مدیریت بازرگانی کمتر به اجتناب از پرداخت مالیات تمایل دارند. نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش حاضر، می توان نتیجه گیری کرد که اگر دولت به مردم اطمینان دهد که منابع مالیاتی گردآوری شده در راستای خدمت رسانی بیشتر به آنها و سایر بخش های مولد اقتصاد پرداخت می شود، مودیان مالیاتی فرار از پرداخت مالیات را رفتاری به دور از ارزش های اخلاقی خواهند دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 591 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    100-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    971
  • دانلود: 

    435
چکیده: 

زمینه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه وجدان کاری بر مسوولیت اجتماعی با میانجیگری اخلاق حرفه ای در بین کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است. روش: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 380 نفر می باشد که 190 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد وجدان کاری، مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که وجدان کاری بر اخلاق حرفه ای اثر مستقیم دارند. همچنین بین اخلاق حرفه ای و مسوولیت اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و هرچه اخلاق حرفه ای بالا می رود، مسوولیت اجتماعی بالا می رود که این به آن معنی است که بین اخلاق حرفه ای و مسوولیت اجتماعی رابطه خطی مستقیم وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به رابطه مثبت و معنی دار بین اخلاق حرفه ای و مسوولیت اجتماعی به نظر می رسد که دانشگاه ها و مدیران آن بایستی توجه خاصی به این متغیرها داشته باشند، پیشنهاد می شود که آنها با رعایت کردن و مبنا قراردادن استانداردها و اصول اخلاق حرفه ای در سازمان شان در جهت ارتقای مسوولیت اجتماعی، بربیابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 971

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 435 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    108-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    567
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

زمینه: اخلاق، سازه ای مهم در تجاری سازی دانش است که پرداختن به آن از ضرورت های نظام آموزش عالی در کشورمحسوب می شود. براین اساس هدف پژوهش حاضر تحلیل مولفه های تجاری سازی اخلاقی دانش در آموزش عالی می باشد. روش: روش انجام پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کیفی قرار دارد که با روش تحلیل مضمون بر مبنای رویکرد استقرایی انجام شد. در این پژوهش نمونه گیری براساس شناسایی مولفه های تجاری سازی دانش 60 مقاله فارسی و انگلیسی که همگی به طور مستقیم به تجاری سازی دانش در آموزش عالی پرداخته و از سال 2006 تاکنون در مجلات معتبر علمی و پژوهشی به چاپ رسیده است مورد استفاده قرار گرفت که برای شناسایی مولفه ها از نرم افزار Nvivo استفاده شده است. در بخش روایی و پایای نیز برای پایایی مضامین استخراج شده از روش هولستی و برای روایی از روایی توصیفی و تفسیری استفاده شده است. یافته ها: با مرور ادبیات تحقیق و نظرخواهی از اساتید متخصص 54 عامل موثر شناسایی شده است. سپس این عوامل در 3 بعد اصلی طبقه بندی گردید. در گام بعد روابط بین ابعاد و شاخص های اخلاقی تجاری سازی دانش تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. که براین اساس سه مضمون فراگیر مولفه های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی عبارت است از: زیرساخت ها و برنامه ریزی با 2 مضمون سازمان دهنده عدالت و مسئولیت پذیری و مضمون فراگیر آموزش با 2 مضمون سازمان دهنده فرایند یاددهی-یادگیری و فرهنگ سازی و مضمون فراگیر حمایت که شامل 2 مضمون سازمان دهنده حمایت مالی و حمایت اجتماعی می باشد. نتیجه گیری: مضامین فراگیر و سازمان دهنده مولفه های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی که در پژوهش حاضر ارائه شد می تواند به عنوان الگویی مناسب برای سیاست گذاری و تدوین برنامه تبدیل علم به ثروت و کاربست آن در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    116-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    932
  • دانلود: 

    379
چکیده: 

زمینه: بانک ها برای تقویت قدرت رقابتی خود، از طریق بازاریابی رابطه ای به دنبال افزایش ارزش ویژه برند خود می باشند. رعایت رفتار اخلاقی نقش اصلی در حفظ، توسعه و بهبود کیفیت رابطه بین مشتری و سازمان و افزایش ارزش ویژه برند سازمان دارد. هدف اصلی این مطالعه تحلیل رابطه بین بازاریابی رابطه ای و ارزش ویژه برند بانک با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر اخلاق کسب و کار می باشد. روش: روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل مشتریان ویژه شعبات بانک سپه شهر اصفهان و نمونه آماری متشکل از190 نفر می باشد. ابتدا تعدادی شعبه از هر منطقه جغرافیایی با استفاده از روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شد، سپس برای انتخاب مشتریان شعب نیز از روش در دسترس استفاده و پرسشنامه ها در میان آنها توزیع شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و PLSو روش معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد سه مرحله ای حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که همه ابعاد بازاریابی رابطه ای به جز پیوند با ارزش ویژه برند بانک رابطه معناداری دارند. همچنین اخلاق کسب و کار رابطه بین ارزش های مشترک و ارزش ویژه برند بانک را تعدیل می کند ولی نقش تعدیل گر بر رابطه دیگر ابعاد بازاریابی رابطه ای و ارزش ویژه برند ندارد. نتیجه گیری: صفات اخلاقی برای هر کسب وکاری ضروری به نظر می رسد ولی نتوانسته است خدشه ای به رابطه بین بازاریابی رابطه ای و ارزش ویژه برند بانک وارد سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 932

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یاری قلی بهبود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    127-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2779
  • دانلود: 

    895
چکیده: 

زمینه: اخلاق در پژوهش الزاماتی برای کاربرد عملی اخلاق در تحقیقات علمی دارد و تمام تحقیقات علمی ممکن است در معرض چالش های اخلاقی قرار بگیرند. این تحقیق کیفی با هدف آسیب شناسی اخلاق پژوهش در دانشگاه ها صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان هستند. 13 نفر از اعضای هیات علمی به روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق بوده و داده های حاصل از آنها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل و مقوله بندی شده اند. یافته ها: پس از پالایش داده ها سه مضمون اصلی و 14زیرمضمون استخراج گردید که مضامین اصلی عبارتند از: معضلات و آسیب های اخلاق پژوهش در دانشگاه ها، دلایل بروز معضلات موجود در حیطه اخلاق پژوهش دانشگاهی و راهکارهای بهبود وضعیت اخلاق پژوهش دانشگاهی. نتیجه گیری: در حوزه اخلاق پژوهش دانشگاهی هم ضعف ساختاری وجود دارد و هم ضعف فرهنگی. ضعف ساختاری از آن جهت که سیستم دانشگاهی برای اعضای هیات علمی بستری فراهم کرده است که برای بقا و ترفیع در این سیستم چاره ای جز انجام پژوهش و مقاله نویسی نداشته باشد و از سوی دیگر شاخص های اخلاق حرفه ای و اخلاق پژوهش نیز به درستی برای آنها تبیین نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2779

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 895 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    135-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    562
  • دانلود: 

    341
چکیده: 

زمینه: گرایش به هنجار های اخلاقی به ویژه در دانشجویان نشان گر هدف و نیت افراد در عمل به اصول اخلاقی است که نتیجه و شیوه رفتاری را نیز مشخص می کند، لذا پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی نظریه های مکاتب اخلاقی به میزان گرایش دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان لرستان به نظریه های اخلاقی وظیفه گرایی، عاطفه گرایی، دینی (نظریه امر الهی)، فضیلت گرایی و منفعت گرایی بپردازد. روش: روش تحقیق به صورت توصیفی و از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان لرستان می باشد که برابر با 30000 دانشجو بودند. حجم نمونه مناسب، با استفاده از روش نمونه گیری کوکران، برابر 400 نفر بودند که به شیوه داوطلبانه و در دسترس از بین واحد های دانشگاهی دانشگاه آزاد استان لرستان انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته ای برای ارزیابی گرایش های اخلاقی مذکور بود. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS v. 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که، میزان گرایش به هنجار های اخلاقی در جوانان، به ترتیب عبارت اند از: هنجار های دینی (با میانگین 82/33)، هنجار های اخلاقی منفعت گرایی (با میانگین 64/31)، هنجار های اخلاقی فضیلت گرا (با میانگین 21/29)، هنجار های عاطفه گرا (با میانگین 36/24) و در نهایت هنجار های اخلاقی وظیفه گرا (با میانگین 24/16). نتیجه گیری: نتایج حاصل بیانگر گرایش بسیار زیاد به هنجار های اخلاقی است. فطرت خداجوی و اخلاق پسند انسانی، نشان دهنده آن است که افراد در دوره سنی نوجوانی و جوانی، که در روانشناسی معادل هویت یابی محسوب می شود، به سمت موضوعات اخلاقی و رعایت اخلاقیات در گرایش های مختلف سوق پیدا کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 341 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    145-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    609
  • دانلود: 

    629
چکیده: 

زمینه: برنامه آموزش حسابداری به طورسنتی برروی آموزش محاسبات عملکرد و تئوری های حسابداری تمرکز دارد و نقش اخلاق در این برنامه دیده نشده است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سازه های فردی و اجتماعی و ضرورت آموزش اخلاق حرفه ای به دانش آموزان و دانشجویان رشته حسابداری است. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پس رویدادی و جامعه آماری، 274 نفر از دبیران هنرستان ها و اعضای هیات علمی دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری است که در 62 مرکز آموزشی و دانشگاهی، دروس رشته حسابداری را تدریس می نمایند، حجم نمونه براساس روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران 160 نفر است. جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه و جهت توصیف داده ها از میانگین، آزمون یومن ویتنی و آزمون کروسکال والیس استفاده شده است. یافته ها: بین سازه اجتماعی سطح تحصیلات و مقطع تدریس دبیران و استادان و ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه ای حسابداری ارتباطی وجود ندارد، اما سازه های فردی جنسیت دبیران و استادان با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه ای حسابداری ارتباط دارند. همچنین در بین دبیران آموزشکده ها و هنرستان ها دو سازه فردی سن و تجربه با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه ای حسابداری ارتباط دارد. اما در بین اعضای هیات علمی دانشگاه ها این ارتباط مشاهده نشد. نتیجه گیری: مسئولیت نظام آموزشی در قبال تربیت حسابداران آشنا با مباحث اخلاق حرفه ای از طریق پرداختن به مباحث اخلاقی در دروس هنرستان ها و دانشگاه ها ایفاء و منجر به تربیت حسابداران پایبند به اصول اخلاقی حرفه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 609

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 629 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

موسوی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    154-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    622
  • دانلود: 

    444
چکیده: 

زمینه: رفتار شهروندی سازمانی رفتاری اخلاقی است که تحولی در حوزه رفتار سازمانی ایجاد نموده است، این مفهوم باعث ایجاد سازمان های نوآور، منعطف و بهره ور می شود. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاقی رفتار شهروندی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش است. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کارکنان اداره آموزش و پرورش که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به کار بوده و برابر با 420 نفر است. حجم نمونه براساس جدول مورگان برابر با 203 نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهش براساس مطالعات کتابخانه ای و جمع بندی نظرات اساتید خبره تهیه گردید. روایی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی تایید شد. روش آماری استفاده شده در این پژوهش، مدل معادلات ساختاری بوده که شامل تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر است. یافته ها: نتایج استخراج شده از این پژوهش حاکی از آن است که کلیه عوامل اخلاقی در این مدل تلفیقی (عوامل هوش اخلاقی، هوش عاطفی، اعتماد آفرینی سازمانی) با رفتار شهروندی سازمانی، رابطه ای مستقیم دارند. در نهایت هر چه عامل اخلاقی تعهد سازمانی قوی تر باشد، اثر مسیولیت پذیری بر اعتماد آفرینی سازمانی بیشتر است. نتیجه گیری: نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد، کلیه اجزای مدل و روابط بین آن معنادار بوده و همبستگی مطلوبی بین متغیرها وجود دارد. بالاترین میزان همبستگی بین گذشت و اعتماد آفرینی سازمانی و کمترین همبستگی بین خود آگاهی و اعتماد آفرینی سازمانی وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 622

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 444 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    164-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    499
  • دانلود: 

    253
چکیده: 

زمینه: به طورکلی مطالعات انجام شده در قلمرو فریبکاری تحصیلی بر درک عوامل فردی و بافتاری اثرگذار بر این پدیده رایج مبتنی هستند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش واسطه ای ارزیابی های شناختی در رابطه رگه های شخصیتی و فریبکاری تحصیلی-به مثابه یک رفتار تحصیلی غیراخلاقی-در دانشجویان انجام شد. روش: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی است، که از جامعه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، 300 دانشجو (142 پسر و 158 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به فهرست پنج عامل بزرگ، نسخه تجدید نظر شده مقیاس ارزیابی استرس و مقیاس فریبکاری تحصیلی پاسخ دادند. برای آزمون مدل مفروض از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که رابطه روان آزرده گرایی با فریبکاری تحصیلی مثبت و معنادار؛ رابطه پذیرش با فریبکاری تحصیلی منفی و غیرمعنادار؛ رابطه سازگاری و وظیفه شناسی با فریبکاری تحصیلی منفی و معنادار و رابطه برون گرایی با فریبکاری تحصیلی منفی و غیرمعنادار بود. همچنین، رابطه ارزیابی مبتنی بر تهدید با فریبکاری تحصیلی مثبت معنادار و رابطه ارزیابی چالشی با فریبکاری تحصیلی منفی و غیرمعنادار بود. نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطه مندی نسبی ارزیابی مبتنی بر تهدید در رابطه رگه های شخصیتی و فریبکاری تحصیلی برازش قابل قبولی با داده ها داشت. نتیجه گیری: از یک سوی، نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیین کننده رگه های شخصیتی در پیش بینی فریبکاری تحصیلی دانشجویان حمایت می کند و از دیگر سوی، این نتایج نشان می دهد که بخشی از واریانس مشترک بین دوایر مفهومی رگه های شخصیتی و فریبکاری تحصیلی، نتیجه الگوی تغییرپذیری در مقادیر متغیر ارزیابی های شناختی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 499

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 253 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    177-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1040
  • دانلود: 

    957
چکیده: 

زمینه: رهبری اخلاقی از جمله بحث هایی است که از اواخر قرن بیستم وارد حوزه مدیریت و رهبری شده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی دبیران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دبیران دوره دوم متوسطه شهر اصفهان به تعداد 2721 نفر بود، که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 338 نفر از آنها با استفاده از روش تصادفی مرحله ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد و پژوهشگر ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی (رگرسیون چند گانه، ضریب همبستگی پیرسون) صورت گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین رهبری اخلاقی و ابعاد آن (مردم مداری، اشتراک قدرت و توجه به ثبات، هدایت اخلاقی، وضوح نقش، وجدان کاری) رابطه معنی دار وجود دارد. نتیجه گیری: بین رهبری اخلاقی و برخی از مولفه های آن با عملکرد شغلی رابطه مستقیم وجود دارد. رهبری اخلاقی سرپرست با کارایی و عملکرد کارکنانی که سرپرستی می کند وابستگی مستقیم و بالایی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1040

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 957 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0