Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

781
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی معرفت شناسی اسپینوزا و لوازم تربیتی آن با رویکرد انتقادی بر مبنای آموزه های اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 76

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی معرفت شناسی اسپینوزا و لوازم تربیتی آن با رویکرد انتقادی بر مبنای آموزه های اسلامی است. برای نائل شدن به اهداف این پژوهش از روش های تحلیل مفهومی, توصیفی- تحلیلی و انتقادی استفاده شده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است نظریه شناخت, جایگاه ویژه ای در نظام فلسفی اسپینوزا دارد. اسپینوزا معرفت بشری را به چهار دسته تقسیم می کند: 1-علم افواهی ناشی از مسموعات, 2-ادراکات ناشی از تجربه مبهم, 3-معرفت استنتاجی, 4-معرفت شهودی. با نظر به مبانی معرفت شناختی اسپینوزا, مهم ترین لوازم تربیتی آن مشتمل بر تلقین در تربیت, تجلی ماهیت عقلانی در تعلیم و تربیت, دستیابی به یگانگی و نائل شدن به مراحل بالا در تعلیم و تربیت, تلاش و پشتکار متربیان, تاکید بر نقش فطرت در تربیت, توجه به نهادهای مذهبی در تربیت اخلاقی و پرهیز از تعارض در فرایند یادگیری است. علی رغم نکات مثبتی که در مبانی معرفت شناختی و نظریه تربیتی اسپینوزا وجود دارد ازجمله فعال بودن متربیان و تاکید بر عقلانیت, چالش هایی نیز دیده می شود که می توان بر مبنای آموزه های تربیتی اسلام مورد نقد قرارداد ازجمله: معرفت شناسی اومانیستی نظریه اسپینوزا, نسبیت گرایی شناختی در نظریه اسپینوزا, تاکید اسپینوزا بر روش تلقین در تربیت, نادیده گرفتن تفاوت های فردی در تربیت و عدم توجه به تفکر انتقادی در تربیت را می توان اشاره کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرمهینی فراهانی، محسن، احمدآبادی آرانی، نجمه، عبداله یار، علی، و احمدی هدایت، حمید. (1396). بررسی معرفت شناسی اسپینوزا و لوازم تربیتی آن با رویکرد انتقادی بر مبنای آموزه های اسلامی. حکمت و فلسفه، 13(4 )، 57-76. SID. https://sid.ir/paper/123425/fa

    Vancouver: کپی

    فرمهینی فراهانی محسن، احمدآبادی آرانی نجمه، عبداله یار علی، احمدی هدایت حمید. بررسی معرفت شناسی اسپینوزا و لوازم تربیتی آن با رویکرد انتقادی بر مبنای آموزه های اسلامی. حکمت و فلسفه[Internet]. 1396؛13(4 ):57-76. Available from: https://sid.ir/paper/123425/fa

    IEEE: کپی

    محسن فرمهینی فراهانی، نجمه احمدآبادی آرانی، علی عبداله یار، و حمید احمدی هدایت، “بررسی معرفت شناسی اسپینوزا و لوازم تربیتی آن با رویکرد انتقادی بر مبنای آموزه های اسلامی،” حکمت و فلسفه، vol. 13، no. 4 ، pp. 57–76، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123425/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا