Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

921
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

516
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: کانت و نمایش غایت فرهنگ انضباط به مثابه ایده آل زیبایی (عنوان عربی: کانت و عرض غایة الثقافة الانظباطیة بمثابة الجمال المثالی)

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 172

کلیدواژه

ایده متعارف زیبایی (کلیدواژه عربی: الجمال المثالیQ3
الفکرة المتداولة عن الجمال)Q3

چکیده

 چکیده فارسی: کانت در نقد قوه حکم, ایده آل زیبایی را «نمایش یک ایده عقلی در یک موجود منفرد» تعریف کرده است. وی که ایده آل زیبایی را صرفا به انسان محدود کرده است, در نمایش چنین ایده آلی, هم به ایده ها و غایات عقل عملی (اخلاق) و هم به نحو بیشتر به محصول فرهنگ انضباط که نتیجه استفاده انسان از «غایتمندی عینی» در طبیعت است توجه دارد. اما آیا چنین ملاحظه ای نافی دعاوی کانت در معرفی حکم ذوقی و دقایق حصول آن است؟ این نوشتار درصدد است پس از تشریح مفهوم ایده آل زیبایی و فرهنگ انضباط, نشان دهد هرچند ایده آل زیبایی اساسا بر مبنای ضابطه غایتمندی ذهنی حاصل نیامده و بنابراین نباید زیبا خوانده شود, یا دست کم یک زیبایی محض نیست, به دلیل نسبتی که با ایده متعارف زیبایی دارد می تواند به منزله امر زیبا, در ملاحظات زیباشناختی کانون توجه قرار گیرد.   چکیده عربی:عرف کانت - فی معرض نقده لقوة الحکم - الجمال المثالی بـ (عرض الفکرة العقلانیة فی موجود وحید), فهو اهتم فی معرض بیانه لهذه الفکرة من هذا القبیل بأفکار و غایات العقل العملی (الأخلاق) و کذلک اهتم بشکل أکبر بنتاج ثقافة الانظباط و التی استفادها الانسان من (الغائیة العینیة) فی الطبیعة مع العلم أنه یعتقد بأن الجمال المثالی یقتصر فقط علی الانسان, و لکن هل مثل هذه الملاحظة تنفی دعاوی کانت فی التعریف بالحکم الذوقی و دقائق حصوله؟ هذه المقالة تتطرق بعد وصف مفهوم الجمال المثالی و ثقافة الانظباط إلی إظهار أن الجمال المثالی و إن لم یحصل علی أساس ظابطة الغائیة الذهنیة و بالتالی لا ینبغی أن یتعاطی معه علی أنه جمال, أو علی الأقل أنه لیس جمالا محضا إلا أنه ینبغی أن یکون الترکیز علیه بمنزلة الأمر الجمیل فی ملاحظات معرفة الجمال بدلیل صلته بالفکرة المتداولة عن الجمال.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ماحوزی، رضا. (1391). عنوان فارسی: کانت و نمایش غایت فرهنگ انضباط به مثابه ایده آل زیبایی (عنوان عربی: کانت و عرض غایة الثقافة الانظباطیة بمثابة الجمال المثالی). معرفت فلسفی، 9(3 (پیاپی 35))، 151-172. SID. https://sid.ir/paper/123915/fa

Vancouver: کپی

ماحوزی رضا. عنوان فارسی: کانت و نمایش غایت فرهنگ انضباط به مثابه ایده آل زیبایی (عنوان عربی: کانت و عرض غایة الثقافة الانظباطیة بمثابة الجمال المثالی). معرفت فلسفی[Internet]. 1391؛9(3 (پیاپی 35)):151-172. Available from: https://sid.ir/paper/123915/fa

IEEE: کپی

رضا ماحوزی، “عنوان فارسی: کانت و نمایش غایت فرهنگ انضباط به مثابه ایده آل زیبایی (عنوان عربی: کانت و عرض غایة الثقافة الانظباطیة بمثابة الجمال المثالی)،” معرفت فلسفی، vol. 9، no. 3 (پیاپی 35)، pp. 151–172، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123915/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا