مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر پیامدهای تربیتی عقل نظری از دیدگاه ابن سینا

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 82

چکیده

 در این مقاله عقل نظری و مراتب آن بر اساس دیدگاه ابن سینا و تبیین پیامدهایی برای تعلیم و تربیت بررسی می شود. نتایج حاصل که با استفاده از روش تحلیلی استنباطی انجام شد ضمن آنکه گویای خصایصی برای هر مرتبه عقلی بود, نشان داد که علاوه بر لزوم تعریف دو نوع هدف واسطه ای و غایی برای تعلیم و تربیت, پرورش عقل باید به صورت تدریجی و با توجه به محدوده سنی فرد انجام شود. نظام تعلیم و تربیت نیز باید به گونه ای سازماندهی گردد که به فعلیت هر چه بیشتر استعدادهای بالقوه کمک نماید وتوجه به محیط به عنوان یک عامل مبنایی در رشد عقلانی, جهت دهی صحیح ودقیق فرد در فرایند اکتساب, در نظر گرفتن تفاوت های فردی, فراهم آوردن زمینه های بروز و رشد خلاقیت و ایجاد تنوع در برنامه درسی و محتوای آموزشی به منظور شکوفایی عقل از مشخصه های اصلی این نظام باشد. در بحث روش های تعلیم و تربیت نتایج حاکی از آن بود که روش های اتخاذی ضمن برخورداری از دو ویژگی تطابق با اهداف و محدوده سنی متربی, باید به گونه ای باشند که فرایند گذر از یک مرتبه به مرتبه دیگر را میسر سازد و باعث غنی سازی هر چه بیشتر مراتب عقل گردند. در پایان نیز الگویی برای رشد عقلانی, بر اساس دیدگاه ابن سینا در زمینه عقل و مراتب آن مطرح شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی، رضاعلی، و شهریاری نیستانی، شهناز. (1391). تحلیلی بر پیامدهای تربیتی عقل نظری از دیدگاه ابن سینا. آینه معرفت، 10(32)، 53-82. SID. https://sid.ir/paper/125250/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی رضاعلی، شهریاری نیستانی شهناز. تحلیلی بر پیامدهای تربیتی عقل نظری از دیدگاه ابن سینا. آینه معرفت[Internet]. 1391؛10(32):53-82. Available from: https://sid.ir/paper/125250/fa

    IEEE: کپی

    رضاعلی نوروزی، و شهناز شهریاری نیستانی، “تحلیلی بر پیامدهای تربیتی عقل نظری از دیدگاه ابن سینا،” آینه معرفت، vol. 10، no. 32، pp. 53–82، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125250/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button