مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,085
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه فلسفه دین در سنت فلسفه اسلامی به روایت ابن سینا

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 64

چکیده

 این مقاله سعی می کند نشان دهد که در سنت فلسفه اسلامی, مجموعه نسبتا کامل و منسجمی از مباحث «فلسفه دین», به طور یک جا در نظام فلسفه سینائی بیان شده است. برای این کار, به معرفی مقاله دهم از کتاب «الهیات شفا» ابن سینا خواهیم پرداخت که معمولا چندان به آن پرداخته نمی شود. این مقاله, آخرین بخش کتاب «الهیات شفا» و مشتمل بر 5 فصل است که تقریبا دربر دارنده مهمترین عناوینی است که به طور پیشینی باید در موضوع فلسفه دین مطرح شوند. در یک فلسفه عقلی وابسته به سنت کلاسیک - مانند فلسفه ابن سینا که موضوع فلسفه را موجود از آن جهت که موجود است می داند و مسائل فلسفه را عوارض ذاتی این موضوع معرفی می کند - اولین پرسش این است که هر مساله فلسفی جدید باید از عوارض ذاتی موجود مطلق یا موجود چونان موجود باشد. به این ترتیب, باید برای فلسفه دین و هر فلسفه مضاف دیگری, جایگاهی منطقی در نظام وجود مطلق پیدا کرد. در این مقاله, این موضوع و همچنین سایر مباحثی که در فلسفه دین ابن سینا آمده است - از جمله بحث عدالت به عنوان معیار نیازمندی به دین - تبیین گردیده و به ارزیابی انتقادی آن پرداخته شده است. مهمترین خصوصیت فلسفه دین ابن سینا, عقلانیت دین و هماهنگی کامل آن با اصول پیشینی عقل نظری است که در عین حال, روح نظریه انسان کامل عرفانی نیز در آن یافت می شود. در مجموع می توان گفت که طرح مباحث فلسفه دین نزد ابن سینا, نشان دهنده ویژگی های یک فلسفه دین شیعی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفاری، حسین. (1391). جایگاه فلسفه دین در سنت فلسفه اسلامی به روایت ابن سینا. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 10(2 (پیاپی 20))، 47-64. SID. https://sid.ir/paper/125796/fa

    Vancouver: کپی

    غفاری حسین. جایگاه فلسفه دین در سنت فلسفه اسلامی به روایت ابن سینا. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)[Internet]. 1391؛10(2 (پیاپی 20)):47-64. Available from: https://sid.ir/paper/125796/fa

    IEEE: کپی

    حسین غفاری، “جایگاه فلسفه دین در سنت فلسفه اسلامی به روایت ابن سینا،” پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، vol. 10، no. 2 (پیاپی 20)، pp. 47–64، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125796/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button