مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی راهکارهای عملی تحقق نظام مصوب برنامه ریزی درسی غیر متمرکز دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 47

چکیده

 پژوهش حاضر با روش تحقیق آمیخته از تحلیل اسنادی و پیمایش به دنبال شناسایی راهکارهای عملی تحقق نظام مصوب برنامه ریزی درسی غیر متمرکز از دید جامعه آماری شامل, اعضای هیات علمی رشته علوم تربیتی دانشگاه های دارای هیات ممیزه شهر تهران در سال تحصیلی 89-88 بوده است. از میان 134 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه های الزهرا, بهشتی, تهران, تربیت معلم, تربیت مدرس و علامه طباطبایی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 101 نفر نمونه آماری عضو هیات علمی با روش طبقه ای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته بود و در تحلیل داده های حاصل نیز طی برنامه spss از انواع آزمون های شاخص های توصیفی (میانگین, انحراف معیار و انواع جداول) و استنباطی (آزمون تی تک متغیره», آزمون تی دو گروه مستقل», آزمون F تحلیل واریانس یک راهه» و آزمون های تعقیبی مربوطه) استفاده شده است. روایی ابزار از دید متخصصان و پایایی آن نیز حسب آلفای کرونباخ با ضریب 0.91 تامین شده است. نتایج نشان داد که وجود فرهنگ برنامه ریزی درسی استاد محور, توانمندی تخصصی برنامه ریزی درسی در اعضای هیات علمی, انگیزش شخصی اساتید, برقراری ساز و کار تامین مالی و اعتباری متناسب دانشگاهی, ایجاد ساختار تشکیلاتی متناسب دانشگاهی, وجود نظام آموزش, هدایت و حمایت تخصصی دانشگاهی, ایجاد ساز و کار قانونی متناسب و نیز وجود باور باطنی عضو هیات علمی به اهمیت برنامه ریزی درسی استاد محور عمده ترین راهکارهای عملی تحقق نظام مصوب برنامه ریزی درسی غیر متمرکز دانشگاهی خواهد بود. در هر یک از راهکارهای فوق, حسب متغیرهای تعدیل کننده اعضای هیات علمی, تفاوت معنادار طی تحلیل استنباطی حاصل شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سبحانی نژاد، مهدی، و شاه حسینی، نجیبه. (1391). بررسی راهکارهای عملی تحقق نظام مصوب برنامه ریزی درسی غیر متمرکز دانشگاهی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 9(35)، 33-47. SID. https://sid.ir/paper/127265/fa

    Vancouver: کپی

    سبحانی نژاد مهدی، شاه حسینی نجیبه. بررسی راهکارهای عملی تحقق نظام مصوب برنامه ریزی درسی غیر متمرکز دانشگاهی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1391؛9(35):33-47. Available from: https://sid.ir/paper/127265/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سبحانی نژاد، و نجیبه شاه حسینی، “بررسی راهکارهای عملی تحقق نظام مصوب برنامه ریزی درسی غیر متمرکز دانشگاهی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 9، no. 35، pp. 33–47، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127265/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button