مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

949
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

750
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جایگاه جامعه پذیری در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه بر اساس آرا تربیتی استاد شهید مرتضی مطهری

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 34

چکیده

 این پژوهش به دنبال بررسی جامعه پذیری در کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بر اساس آرای شهید مطهری بوده است. کتب شهید مطهری و چهار کتاب علوم اجتماعی دوره متوسطه به عنوان جامعه آماری و به شیوه تمام شماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و واحد تحلیل پاراگراف بوده است. بر اساس یک روش ترکیبی, از روش تحلیل محتوای کیفی برای بررسی آرای شهید مطهری استفاده شد. به منظور تامین روایی چک لیست از نظر متخصصان و ممیزی بیرونی و برای پایایی ابزار از سنجش همبستگی درونی یافته ها در کتاب های مختلف استفاده شد. چهار بعد اصلی احساس تعلق اجتماعی, پذیرش نقش و مسوولیت پذیری, گفتگو و ارتباطات اجتماعی و سنجشگرانه اندیشی و سیزده مقوله زیرین استخراج گردید. سپس, بر اساس چارچوب کدگذاری بر مبنای مولفه ها و مقولات مستخرج از تحلیل کیفی, به بررسی میزان استفاده از این مولفه ها با قابلیت های روش تحلیل عاملی اکتشافی و با نرم افزار PASW20 در کتب درسی علوم اجتماعی پرداخته شد. نتایج حاصل نشان می دهد در بسیاری از دروس این کتب, مولفه های مذکور مورد توجه قرار نگرفته است. بخشی از این نتایج به ماهیت دروس جامعه شناسی که در مورد آشنایی با این رشته است مربوط است, ولی بخشی نیز حاکی از کم توجهی به این آموزه ها در تدوین کتب درسی مرتبط است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرجلیلی، سیدمحمدعلی، فروغی ابری، احمدعلی، قلی زاده، آذر، و یارمحمدیان، محمدحسین. (1396). تحلیل جایگاه جامعه پذیری در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه بر اساس آرا تربیتی استاد شهید مرتضی مطهری. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 14(27 (پیاپی 54) )، 22-34. SID. https://sid.ir/paper/127419/fa

    Vancouver: کپی

    میرجلیلی سیدمحمدعلی، فروغی ابری احمدعلی، قلی زاده آذر، یارمحمدیان محمدحسین. تحلیل جایگاه جامعه پذیری در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه بر اساس آرا تربیتی استاد شهید مرتضی مطهری. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1396؛14(27 (پیاپی 54) ):22-34. Available from: https://sid.ir/paper/127419/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدعلی میرجلیلی، احمدعلی فروغی ابری، آذر قلی زاده، و محمدحسین یارمحمدیان، “تحلیل جایگاه جامعه پذیری در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه بر اساس آرا تربیتی استاد شهید مرتضی مطهری،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 14، no. 27 (پیاپی 54) ، pp. 22–34، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127419/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button