مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

798
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل سازی و تحلیل رابطه بین ویژگی های شناختی معلمین دوره ابتدایی و کاربرد فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش و یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 152 | صفحه پایان 164

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین روابط ساختاری بین ویژگی های شناختی معلمین دوره ابتدایی و کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند آموزش و یادگیری انجام شد. روش تحقیق, همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعة آماری, کلیة معلمین دوره ابتدایی شهر آبادان در سال تحصیلی 95-94 به تعداد 784 نفر بود. 220 نفر از جامعه به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده, به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات, شامل 4 مقیاس بود. مقیاس 17 گویه ای دانش فن آوری, آموزشی, موضوعیِ Kabakci و مقیاس های باورهای آموزشی سازنده گرا (9 گویه), نگرش به فاوا (8 گویه) و کاربرد فاوا در فرآیند آموزش و یادگیری (9 گویه) که توسط Van Braak طراحی شده اند. روایی ابزار به شیوة روایی محتوا و پایایی آن (مقیاس های دانش فن آوری, آموزشی, موضوعی 88/. = α , باورهای آموزشی ساخت گرایانه 92/. = α , نگرش معلمین نسبت به فاوا 87/. = α و کاربرد فاوا در فرآیند آموزش و یادگیری 84/. = α ) سنجیده شد. به منظور تحلیل داده ها, از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. مطابق آزمون همبستگی پیرسون, بین ویژگی های شناختی معلمین (دانش فن آوری, آموزشی, موضوعی, باورهای آموزشی ساخت گرایانه, نگرش به فاوا و کاربرد آن در فرآیند آموزش و یادگیری) رابطه مثبت و معنی دار بود. هم چنین, مدل علّی طراحی شده با توجه به شاخص های محاسبه شده از برازش خوبی برخوردار و مدل معادلات ساختاری رابطه علی بین ویژگی های شناختی معلمین دوره ابتدایی و کاربرد فاوا قادر به پیش بینی کاربرد فاوا توسط آنان در فرآیند آموزش بود. دیگر یافته ها نشان داد؛ نگرش مطلوب نسبت به فاوا, قوی ترین متغیر پیش بینی کننده کاربرد آن در آموزش است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مردانی، ابراهیم، امین بیدختی، علی اکبر، و رضایی، علی محمد. (1397). مدل سازی و تحلیل رابطه بین ویژگی های شناختی معلمین دوره ابتدایی و کاربرد فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش و یادگیری. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 15(31 (پیاپی 58) )، 152-164. SID. https://sid.ir/paper/127469/fa

    Vancouver: کپی

    مردانی ابراهیم، امین بیدختی علی اکبر، رضایی علی محمد. مدل سازی و تحلیل رابطه بین ویژگی های شناختی معلمین دوره ابتدایی و کاربرد فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش و یادگیری. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1397؛15(31 (پیاپی 58) ):152-164. Available from: https://sid.ir/paper/127469/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم مردانی، علی اکبر امین بیدختی، و علی محمد رضایی، “مدل سازی و تحلیل رابطه بین ویژگی های شناختی معلمین دوره ابتدایی و کاربرد فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش و یادگیری،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 15، no. 31 (پیاپی 58) ، pp. 152–164، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127469/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button