مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطة آینده نگری در برنامه درسی با خلاقیت دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 178

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, بررسی رابطة آینده نگری در مؤلفه های برنامه درسی (نوآوری, تحول پذیری, مدیریت, تحول آفرینی و بهره وری) با خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد ساری در سال 1394 بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی, همبستگی بود. جامعة آماری این تحقیق شامل همة دانشجویان دانشکده علوم انسانی این واحد که شامل 4206 نفر است, است. نمونه آماری این پژوهش تعداد 343 نفر از دانشجویان دانشکده علوم انسانی بود که به روش تصادفی طبقه ای مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامة استاندارد و یک پرسشنامة محقق ساخته بوده است. روایی پرسشنامه توسط چند تن از کارشناسان و متخصصین علوم تربیتی تأیید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خلاقیت تورنس 1992 (905/0) و پرسشنامة آینده نگری در برنامه درسی (890/0) محاسبه شده است. برای توصیف داده ها از توزیع فراوانی, درصد فراوانی, فراوانی تجمعی, نمودارها و نیز شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی شامل نما, میانه, میانگین و انحراف معیار استفاده شده و برای تجزیه وتحلیل, تفسیر و تعمیم نتایج تحقیق به جامعه, از آمار استنباطی شامل: آزمون های پارامتریک (تی مستقل و آنوا) و نیز آزمون ناپارامتریک (ضریب اسپیرمن) با نرم افزار SPSS16 استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمون های آماری, بین مؤلفه های «نوآوری, تحول پذیری, مدیریت, تحول آفرینی و بهره وری» که توسط آلوین و هیدی تافلر (1967) در مجله آینده شناسی و جامعه آینده جهانی اشاره گردید و توسط کورنیش و همسرش پایه ریزی شد با متغیر «خلاقیت» رابطة مثبت و معنادار مشاهده گردید. همچنین بین «خلاقیت» و «آینده نگری» دانشجویان نیز رابطه مثبت و معنادار دیده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقوایی یزدی، مریم. (1397). رابطة آینده نگری در برنامه درسی با خلاقیت دانشجویان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 15(31 (پیاپی 58) )، 165-178. SID. https://sid.ir/paper/127475/fa

    Vancouver: کپی

    تقوایی یزدی مریم. رابطة آینده نگری در برنامه درسی با خلاقیت دانشجویان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1397؛15(31 (پیاپی 58) ):165-178. Available from: https://sid.ir/paper/127475/fa

    IEEE: کپی

    مریم تقوایی یزدی، “رابطة آینده نگری در برنامه درسی با خلاقیت دانشجویان،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 15، no. 31 (پیاپی 58) ، pp. 165–178، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127475/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button