مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,150
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مولفه های برنامه درسی مبتنی بر دیدگاه های تربیتی افلاطون و فارابی

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 33

چکیده

برنامه درسی یکی از جوان ترین حوزه های معرفت بشری است که همواره تبیین حدود و ثغور آن فراز و نشیب های متعددی را به دنبال داشته است. یکی از بنیادهای اساسی برنامه های درسی مبانی فلسفی آن است که به منزله چراغ راهنمایی در پی پاسخ گویی به مسائل هستی شناسی, معرفت شناسی و ارزش شناسی است. در میان فلاسفه بزرگ تعلیم و تربیت کسانی هستند که به این فرایند مهم از لحاظ, معنا و مفهوم, اهداف و اصول, روش ها و ضرورت آن به صورت جامع نگریسته اند. از جمله این فلاسفه بزرگ, افلاطون پدر فلسفه غرب و دیگری فارابی ملقب به معلم ثانی, پدر فلسفه اسلامی است که در این پژوهش به بررسی آراء و دیدگاه های تربیتی آنان جهت تبیین مولفه های برنامه درسی پرداخته شده است. برای دستیابی به این مهم از روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ای جمع آوری و با به کارگیری نظام مقوله بندی قیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که افلاطون و فارابی اهداف تعلیم و تربیت را شامل اهداف جسمانی, ذوقی, اخلاقی, عقلانی و اجتماعی می دانند. محتوای درسی افلاطون عبارتند از: عادت دادن کودکان به بازی, پرورش قوای جسمانی, آموزش خواندن و نوشتن, آموزش نظامی, مطالب ادبی و آموزش فلسفه و دیالکتیک. فارابی بر محتوایی تاکید دارد که فرد را به شناخت خدا, ایمان به او و پیروی از دستوراتش هدایت کند و سپس به شناخت خود فرد, به عنوان مخلوق و معلول پروردگار بپردازد. به عقیده افلاطون, مهمترین روش تدریس, روش گفت و شنود و فارابی به دو روش برهانی و اقناعی توجه دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسلامیان، مرضیه، و کشتی آرای، نرگس. (1393). تبیین مولفه های برنامه درسی مبتنی بر دیدگاه های تربیتی افلاطون و فارابی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 11(13 (پیاپی 40))، 18-33. SID. https://sid.ir/paper/127485/fa

    Vancouver: کپی

    اسلامیان مرضیه، کشتی آرای نرگس. تبیین مولفه های برنامه درسی مبتنی بر دیدگاه های تربیتی افلاطون و فارابی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1393؛11(13 (پیاپی 40)):18-33. Available from: https://sid.ir/paper/127485/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه اسلامیان، و نرگس کشتی آرای، “تبیین مولفه های برنامه درسی مبتنی بر دیدگاه های تربیتی افلاطون و فارابی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 11، no. 13 (پیاپی 40)، pp. 18–33، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127485/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button