مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,584
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

832
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی آموزش به زبان فارسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان دبیرستانی کردزبان شهرستان سنقر و کلیایی و ارائه راهکارها

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 136

چکیده

 هدف این پژوهش آسیب شناسی آموزش به زبان فارسی بر اساس دیدگاه برنامه درسی چند فرهنگی و مسائل دوزبانگی است. پژوهش از نوع طرح های تحقیق به روش آمیخته (ترکیبی) و با رویکردی تشریحی است و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 160 دبیر و 4023 دانش آموز و نمونه آماری آن 113 دبیر و 354 دانش آموزان دبیرستانی کردزبان شهرستان سنقر و کلیایی است که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شده اند. ابزار پژوهش: الف) پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی دیدگاه دانش آموزان و دبیران (شامل 21 گویه بسته پاسخ) در مورد آسیب های فرهنگی, دانشی, نگرشی و توانشی است. ب) مصاحبه انفرادی نیمه ساختاریافته با 20 نفر از مسوولان آموزشی و پرورشی و دبیران نمونه که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای دبیران 0.75 و برای دانش آموزان 0.76 برآورد گردید و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه و سوالات مصاحبه با نظر کارشناسان و اساتید گروه علوم تربیتی در حد مطلوب ارزیابی شد. در تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (جدول فراوانی, میانگین, درصد فراوانی و آزمون T تک نمونه ای) استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش به زبان فارسی, یادگیری دانش آموزان را در حیطه های دانشی, نگرشی و توانشی با اختلال روبه رو کرده و در مسائل فرهنگی باعث دور شدن دانش آموزان از هویت فرهنگی و بی توجهی به زبان مادری شده است. تحلیل داده ها نیز نشان داد که بیشترین آسیب های یادگیری به ترتیب معطوف به حوزه دانشی, نگرشی و توانشی است؛ بنابراین برای کاستن این آسیب ها در دانش آموزان دوزبانه و برقراری عدالت آموزشی شایسته است برنامه درسی چندفرهنگی در نظام آموزشی اجرا شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، صمد، شکاری، عباس، و مدنی، سیداحمد. (1396). آسیب شناسی آموزش به زبان فارسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان دبیرستانی کردزبان شهرستان سنقر و کلیایی و ارائه راهکارها. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 14(26 (پیاپی 53))، 118-136. SID. https://sid.ir/paper/127530/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی صمد، شکاری عباس، مدنی سیداحمد. آسیب شناسی آموزش به زبان فارسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان دبیرستانی کردزبان شهرستان سنقر و کلیایی و ارائه راهکارها. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1396؛14(26 (پیاپی 53)):118-136. Available from: https://sid.ir/paper/127530/fa

    IEEE: کپی

    صمد محمدی، عباس شکاری، و سیداحمد مدنی، “آسیب شناسی آموزش به زبان فارسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان دبیرستانی کردزبان شهرستان سنقر و کلیایی و ارائه راهکارها،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 14، no. 26 (پیاپی 53)، pp. 118–136، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا