مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,352
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدلی به منظور تبیین و پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر پایه نیازهای بنیادین روان شناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 80

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. روش پژوهش از نوع همبستگی به شیوه مدل سازی معادلات ساختاری بود که به عنوان نمونه 248 نفر از دانش آموزان پسر پایه اول متوسطه دبیرستان های شهر اسدآباد با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای- چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس های پرسشنامه نیازهای بنیادین روان شناختی (BPNS) با پایایی 0.77 انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (AMS) با پایایی 0.78 و مقیاس پیشرفت تحصیلی بود. به منظور تجزیه وتحلیل آماری داده ها علاوه بر شاخص های مرکزی, پراکندگی, رگرسیون, ضریب همبستگی از روش آماری مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای تحلیل آماری SPSS21 و Lisrel8.50 استفاده شد. یافته ها نشان داد که به طورکلی مدل فرضی با داده ها برازش دارد. اثر مستقیم بی انگیزگی بر پیشرفت تحصیلی, اثر مستقیم خودفرمانی بر انگیزه درونی و بیرونی و اثر مستقیم پیوستگی بر انگیزه درونی, بیرونی و بی انگیزگی معنادار به دست آمد. اثرات کل پیوستگی بر پیشرفت تحصیلی معنادار شد. بر اساس مدل تدوین شده, نیازهای بنیادین روان شناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی توان تبیین 33 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را دارند. بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که انگیزش پیشرفت (بی انگیزگی) نقش واسطه ای بین متغیرهای نیازهای بنیادین روان شناختی و پیشرفت تحصیلی ایفا می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، حشمت اله، عرفانی، نصراله، و محققی، حسین. (1396). تدوین مدلی به منظور تبیین و پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر پایه نیازهای بنیادین روان شناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 14(26 (پیاپی 53))، 67-80. SID. https://sid.ir/paper/127535/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی حشمت اله، عرفانی نصراله، محققی حسین. تدوین مدلی به منظور تبیین و پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر پایه نیازهای بنیادین روان شناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1396؛14(26 (پیاپی 53)):67-80. Available from: https://sid.ir/paper/127535/fa

    IEEE: کپی

    حشمت اله محمودی، نصراله عرفانی، و حسین محققی، “تدوین مدلی به منظور تبیین و پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر پایه نیازهای بنیادین روان شناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 14، no. 26 (پیاپی 53)، pp. 67–80، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127535/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button