مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

896
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

630
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگیهای زبان علم در کتابهای شیمی دوره متوسطه ایران

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 48

چکیده

 مقاله حاضر در مورد بررسی میزان و نحوه به کارگیری عوامل انسجامی در متنهای علمی (شیمی) است که در مقطع متوسطه تدریس می شود. در زبان فارسی پژوهشهای متنوعی درباره متون ادبی و داستانی صورت گرفته است؛ ولی بررسی میزان بهره بری از عوامل انسجامی در متنهای آموزشی (مانند شیمی, فیزیک, زیست شناسی و…) زمینه ای است که کمتر به آن توجه شده است. در این جستار سعی بر این است که, از طریق روشهای علمیِ آماری, عوامل انسجام در متنهای شیمی از داده های کیفی به داده های کمی تبدیل شود و از این رهگذر باب بررسیهای آماری و رایانه ای در سیاق علمی گشوده شود. در این پژوهش از دو شیوه نظری (کتابخانه ای) و تحلیل محتوا استفاده شده است. مباحثی مانند زبان علم, گفتمان علمی, زبان شناسی متن و… با استفاده از روش نظری و تجزیه و تحلیل متنهای شیمی با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت گرفته است. بر این اساس, 45 پاراگراف از سه کتاب شیمی (1), (2), (3) بر اساس الگوی معرفی شده توسط هالیدی و حسن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن است که در نگارش متنهای شیمی از ابزارهای مختلفی برای انسجام بخشیدن به متن استفاده شده و بین سبک و سیاق علمی و نحوه استفاده از ابزارهای انسجامی رابطه ای وجود دارد. از میان این ابزارها, عامل تکرار واژه با بیشترین بسامد وقوع (%48.07) از اساسیترین عوامل انسجامی در تهیه متن علمی بوده و عامل حذف بندی با کمترین بسامد وقوع (%2.21) نشان دهنده استفاده کمتر نویسندگان متن علمی از این ابزار انسجامی است.در این مقاله ابتدا مقدمه, پایگاه نظری و پیشینه تحقیق بررسی شده و در بخش دوم مباحث مربوط به روش تحقیق, فرضیه های تحقیق, جامعه آماری, حجم نمونه و محدودیتهای تحقیق عنوان شده است. در بخش سوم مقاله, نتایج تحقیق همراه با جدولها, نمودارها, تحلیل نتایج و پیشنهاد تحقیق بیان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زندی، بهمن، پورجوادی، علی، و آرمیون، مریم. (1384). ویژگیهای زبان علم در کتابهای شیمی دوره متوسطه ایران. پیک نور- علوم انسانی، 3(4 (زبان و ادبیات 2))، 36-48. SID. https://sid.ir/paper/128783/fa

    Vancouver: کپی

    زندی بهمن، پورجوادی علی، آرمیون مریم. ویژگیهای زبان علم در کتابهای شیمی دوره متوسطه ایران. پیک نور- علوم انسانی[Internet]. 1384؛3(4 (زبان و ادبیات 2)):36-48. Available from: https://sid.ir/paper/128783/fa

    IEEE: کپی

    بهمن زندی، علی پورجوادی، و مریم آرمیون، “ویژگیهای زبان علم در کتابهای شیمی دوره متوسطه ایران،” پیک نور- علوم انسانی، vol. 3، no. 4 (زبان و ادبیات 2)، pp. 36–48، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128783/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button