مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,430
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,033
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارکردهای خانوادگی مادران کودکان سالم و کودکان «بیش فعال / نقص توجه» و تاثیر مهارت حل مساله بر کارکردهای خانوادگی مادران

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 147

چکیده

 مقدمه: بیش فعالی / نقص توجه(ADHD) , اختلال مزمن و آسیب زایی است که از کودکی تا بزرگسالی ادامه می یابد. این پژوهش به منظور مقایسه کارکردهای خانوادگی مادران دارای فرزندان سالم و ADHD و بررسی تاثیر آموزش حل مساله بر کارکردهای خانوادگی مادران دارای کودکان ADHD انجام گرفت.روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با گروه کنترل است. نمونه آماری, 8 مادر ADHD و 12 مادر سالم با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از همتاسازی به لحاظ سن و جنس در دو گروه قرار گرفتند. قبل و بعد از آموزش حل مساله به روش بدل و لانکس, آزمودنی ها پرسش نامه کارکرد خانوادگی را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها از برنامه های آماری SPSS 15 و برای تحلیل فرضیه ها از آزمون T مستقل استفاده شد.یافته ها: کارکردهای خانوادگی مادران با فرزندان سالم در مقایسه با مادران دارای کودکان ADHD مختل بود (P<0.05). به علاوه, آموزش حل مساله به مادران ADHD کارکرد خانوادگی آنها را بهبود بخشید؛ به خصوص این آموزش قدرت حل مساله, نقش های والدی, کنترل رفتار و کارکرد کلی آنها را افزایش داد (P<0.05), اما تغییر معنی داری در پاسخ دهی عاطفی, ارتباط و حمایت عاطفی به وجود نیاورد (P>0.05) که بیانگر حساسیت و اثرات عوامل متعدد بر کارکردهای خانواده است.نتیجه گیری: کارکرد خانوادگی مادران دارای کودکان ADHD به مراتب ضعیف تر از مادران دارای فرزند سالم است و آموزش مهارت های حل مساله, کارکرد خانوادگی مادران ADHD به خصوص قدرت حل مساله, نقش والدی, کنترل رفتار و عملکرد کلی آنها را بهبود می بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیمیایی، سیدعلی، و بیگی، فاطمه. (1389). مقایسه کارکردهای خانوادگی مادران کودکان سالم و کودکان «بیش فعال / نقص توجه» و تاثیر مهارت حل مساله بر کارکردهای خانوادگی مادران. مجله علوم رفتاری، 4(2)، 141-147. SID. https://sid.ir/paper/129742/fa

    Vancouver: کپی

    کیمیایی سیدعلی، بیگی فاطمه. مقایسه کارکردهای خانوادگی مادران کودکان سالم و کودکان «بیش فعال / نقص توجه» و تاثیر مهارت حل مساله بر کارکردهای خانوادگی مادران. مجله علوم رفتاری[Internet]. 1389؛4(2):141-147. Available from: https://sid.ir/paper/129742/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی کیمیایی، و فاطمه بیگی، “مقایسه کارکردهای خانوادگی مادران کودکان سالم و کودکان «بیش فعال / نقص توجه» و تاثیر مهارت حل مساله بر کارکردهای خانوادگی مادران،” مجله علوم رفتاری، vol. 4، no. 2، pp. 141–147، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/129742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button