مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت ایجاد درس فلسفه پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 5

چکیده

 در فلسفه پزشکی به عنوان یک حوزه مطالعاتی؛ مباحثی همچون هستی شناسی, معرفت شناسی, ارزش شناسی و منطق مورد توجه قرار دارد. اگرچه ارزش شناسی با توجه به جایگاه آن در اخلاق پزشکی, به ویژه در ارتباط با چالش های اخلاقی پزشکی مدرن, توجه بیشتری را به خود معطوف کرده است؛ اما لازم است سایر مباحث فلسفه پزشکی نیز مهم و ضروری تلقی شوند. ایجاد دوره های آموزشی در دانشگاه های معتبر, انتشار مجلات, کتب و برگزاری نشست های هم اندیشی, حاکی از توجه ویژه به این حوزه نسبتا نوظهور دانش می باشد. برخی از اهداف مصرح نظام آموزشی علوم پزشکی کشور مانند تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله نیز توجه شایسته به این مباحث را ضروری و مهم ساخته است. پرداختن به فلسفه پزشکی در برنامه آموزش پزشکی می تواند به تامل در پرسش های اساسی, ازجمله در زمینه ماهیت تفکر عقلانی, قوانین حاکم بر آن و نقش آن در نظام سلامت منجر شود و این در حالی است که در آموزش پزشکی از تلفیق حکمت و طب که ویژگی مهم پزشکان پیشین و تاثیرگذار ایران زمین بوده, فاصله گرفته شده است. اینکه دانش آموخته نظام آموزش پزشکی و ارائه کننده خدمات سلامت, انسان را موجودی فراتر از جسم و برخوردار از کرامتی ویژه دانسته و اعمال و رفتار حرفه ای خود را بر چنین رویکردی مبتنی کند؛ نیازمند آموختن مبانی انسان شناسی سلامت, ماهیت سلامت, بیماری و مانند آن است. به نظر می رسد شاید با ارائه مطالب گفته شده در قالب واحد درسی «آشنایی با فلسفه پزشکی» به دانشجویان علوم پزشکی, بتوان امید داشت در نگرش ارائه کنندگان خدمات سلامت تغییری ایجاد گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، صادق، حیدری، اکرم، همتی مقدم، احمدرضا، و حیدری، مرتضی. (1397). ضرورت ایجاد درس فلسفه پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 12(5 )، 1-5. SID. https://sid.ir/paper/131887/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی صادق، حیدری اکرم، همتی مقدم احمدرضا، حیدری مرتضی. ضرورت ایجاد درس فلسفه پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1397؛12(5 ):1-5. Available from: https://sid.ir/paper/131887/fa

    IEEE: کپی

    صادق یوسفی، اکرم حیدری، احمدرضا همتی مقدم، و مرتضی حیدری، “ضرورت ایجاد درس فلسفه پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 12، no. 5 ، pp. 1–5، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/131887/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button