مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نیازهای گفتمانی و صوری دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 22

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 درس هایی تحت عنوان انگلیسی با اهداف ویژه به منظور آموزش زبان به دانشجویان تمامی رشته های دانشگاهی ارایه می شود. در عین حال تلاش هایی در جهت تعیین ویژگی های خاص زبان در هر رشته دانشگاهی و به منظور بهینه سازی و ارایه واحدهای زبان تخصصی با صرف حداقل هزینه و زمان،برای دستیابی به توصیف زبان تخصصی و تحلیل نیاز دانشجویان شده است.هدف اصلی از این تحقیق یافتن پاسخ هایی برای دو پرسش زیر است: الف) نیازهای گفتمانی بیانی – کلامی و صوری دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی چه هستند؟ ب) مواد آموزشی که توسط سمت برای آموزش زبان تخصصی برای این دو رشته تهیه و تدوین شده، تا چه حد پاسخگوی نیازهای این دانشجویان است؟به منظور پاسخگویی به پرسش های فوق چهار صد و هشتاد پاراگراف به صورت اتفاقی از کتب و مجلات انگلیسی و تخصصی در رشته های روانشناسی و جامعه شناسی از یک سو و همین تعداد از کتاب های زبان تخصصی «سمت» از سوی دیگر انتخاب شد. تحلیل دویست و چهل پاراگراف انتخاب شده از کتاب ها و مجلات تخصصی نشان داد که نقش های توضیحی، تعریفی و دستور العملی بیشترین میزان فراوانی را در متون روانشناسی و نقش های توضیحی و تعریفی و آماده سازی متداولترین نقش های متون جامعه شناسی بودند.تحلیل آماری اطلاعات نشان داد که نیازهای بیانی – کلامی این دو دسته از دانشجویان در مجموع تفاوت معنا داری ندارد، ولی این نیازها هنگامی که نقش های بیانی – کلامی و ریز نقش های آنها به صورت انتخابی با یکدیگر ترکیب شوند متفاوت است.در خصوص دومین پرسش تحقیق، مقایسه میزان فراوانی نقش ها در روانشناسی و جامعه شناسی با نقش های مشاهده شده در پاراگراف های انتخاب شده از کتاب های «سمت» نشان داد که هیچ یک از کتاب های انگلیسی تخصصی (کتاب های زبان تخصصی برای دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی) از لحاظ گفتمانی سازگار با نیازهای دانشجویان این دو رشته نمی باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تحریریان، محمدحسن، و فخارزاده، مهرنوش. (1381). تحلیل نیازهای گفتمانی و صوری دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 19(1 (پیاپی 37))، 11-22. SID. https://sid.ir/paper/13291/fa

    Vancouver: کپی

    تحریریان محمدحسن، فخارزاده مهرنوش. تحلیل نیازهای گفتمانی و صوری دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1381؛19(1 (پیاپی 37)):11-22. Available from: https://sid.ir/paper/13291/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسن تحریریان، و مهرنوش فخارزاده، “تحلیل نیازهای گفتمانی و صوری دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 19، no. 1 (پیاپی 37)، pp. 11–22، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13291/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button